A Tribe Called Quest – We Got It From Here, Thank You 4 Your Service

A Tribe Called Quest - We Got It From Here, Thank You 4 Your Service

8

Waar in de jaren ‘90 gangsterrap overwicht had in de Amerikaanse hiphop, kwamen Q-Tip, Phife Dawg en Ali Shaheed Muhammad met A Tribe Called Quest. Ze maakten muziek gekenmerkt door jazzsamples, afrocentrisme en positiviteit. Afgelopen maart overleed ATCQ-lid Phife Dawg aan de gevolgen van diabetes. Malik Isaac Taylor, zoals de rapper heet, werkte in het geheim samen met Q-Tip aan het eerste album van het trio sinds 1998. Met de terugkomst van de drie in de vorm van We got it from Here… Thank You 4 Your Service is het voor hiphopliefhebbers reden voor feest, maar wel een bitterzoete.

Met De La Soul en de Jungle Brothers was A Tribe Called Quest grondlegger van de Native Tongues-beweging. Een collectief dat veel gebruik maakt van diverse samples en jazzinvloeden integreert in hun nummers. De rappers uit New York brengen de boodschap over van het afrocentrisme en de lessen van Zulu Nation. Hoewel de beweging over zijn hoogtepunt is, is de muziek nog steeds een bron van inspiratie voor artiesten als Common, Jill Scott, Kendrick Lamar, Flying Lotus, The Roots en vele anderen.

Het nalatenschap van de groep wordt met het nieuwe en tevens laatste album uitgebreid met dezelfde kwaliteit die we van ze gewend zijn. Zo schetst het openingsnummer The Space Program de problemen waar veel Afro-Amerikanen mee kampen en roept het op tot een linkse revolutie. Een perfect resultaat van doordachte teksten, die succesvol worden ondersteund door de uptempo beat van Q-Tip, minimale gitaarrifs en subtiele samples uit oude films (Willy Wonka & the Chocolate Factory, The Heat). Het vervolg We The People…, waar het drumpatroon van Black Sabbath’s Behind The Wall of Sleep wordt gebruikt, is allerminst een stap achteruit. Zo rapt Q-Tip met Phife Dawg over ongelijkheid en racisme, als Tip zegt ‘You in the killing-off-good-young-nigga mood/When we get hungry we eat the same fucking food.

Hoewel er genoeg jazzinvloeden terug te vinden zijn, is er ook ruimte voor pop- en rockartiesten. Jack White levert op meerdere nummers een bijdrage. Hij valt het meeste op op de funky plaat Melatonin, waar Abbey Smith het refrein zingt. Kendrick gaat volledig los met een verse op Conrad Tokyo. Terwijl Andre 3000 op Kids zijn legendarische status verstevigt en de perfecte flow opvoert met Q-Tip. Elton John zingt het refrein en de outro op Solid Wall of Sound, met een verse van Busta Rhymes. Hij werkte in het verleden vaker met de groep. De rapper vertelde aan de New York Times dat het gehele album is opgenomen in Q-Tip’s studio in New Jersey. ‘We werkten aan elke track samen. Iedereen schreef zijn teksten waar iedereen bij was. Iedereen spitte zijn rhymes voor elkaar. We wisselden ideeën met elkaar uit’, aldus Busta Rhymes.

Busta Rhymes is niet de enige gast die vaker samen werkte met A Tribe Called Quest. Voor Consequence, de neef van Q-Tip, was ruimte op Mobius, Whateva Will Be en The Killing Season. Op het laatstgenoemde nummer zijn ook Talib Kweli en Kanye West te horen.

Vaak stelt een terugkeer van een groep teleur vanwege de hoge verwachtingen, maar bij We Got It From Here…Thank You 4 Your Service is dat niet het geval. Een politiek getint album met diepgaande teksten en sprankelende beats. Het is een afscheid waarbij A Tribe Called Quest net zo verfrissend overkomt als twintig jaar geleden.