Laura Marling – Semper Femina

Waardering

9

9

9

9

8

In 2008 veroverde Laura Marling op zeventienjarige leeftijd onze harten met haar solodebuut Alas, I Cannot Swim en dan vooral met de liefkozende single Ghosts. Maar om te zeggen dat haar jonge leeftijd haar identificeert is een grote fout. Marling heeft na haar debuut een hoop muziek uitgebracht, in de intelligente, zachtaardige stijl die ze op Semper Femina heeft geperfectioneerd.

Twee dagen na de Internationale Vrouwendag brengt Marling haar album met de titel Semper Femina. Vrij vertaald betekent het ‘Always a Woman’ en toch is het niet vreemd dat ze het album niet op Internationale Vrouwendag heeft uitgebracht. Het thema dat overal over het album opduikt gaat over het zijn van een vrouw. Daarmee gaat Marling in op het spirituele en het emotionele deel ervan.

In een interview met The Fader vertelt Marling dat ze in het begin Semper Femina schreef vanuit het oogpunt van een man die schrijft over een vrouw. In het Bowie-esque Soothing is dat nog terug te zien over het mannelijk afbakenen van zijn ‘territorium’: Drawn in chalk across the floor/You made it yours/Your private door to my room. Verder zegt ze in het bovengenoemde interview dat ze zich realiseerde dat het niet vanuit het oogpunt is van een man, maar haar eigen. Dit zegt ze omdat veel nummers een seksuele spanning hebben en dat wilde ze in eerste instantie verantwoorden.

Het is mooi om te zien dat Marling vrij is van de kettingen die haar verbieden, als heteroseksueel, emotioneel en seksueel te schrijven over haar eigen sekse. Dit geeft Marling de artistieke vrijheid om haar beste nummers tot nu toe te maken. Die artistieke vrijheid uit ze ook door het regisseren van haar eigen videoclips.

Ze wisselt luchtige liedjes af met nummers die wat meer een dramatische toon nemen. Vaak kan je vanaf het begin horen wat voor toon ze aanneemt op het nummer. Bijvoorbeeld Don’t pass me by zou niet misstaan in een drama-film. Maar The Valley is gewoon een fijn liefdesliedje. Elke luisteraar zal verschillende lievelingsliedjes van dit album hebben, want alles op het album is gemaakt met een bepaalde kwaliteitsstandaard en heeft een eigen ‘feel to it’. Semper Femina heeft voor iedereen wat te bieden. Of dat nou komt door scherpe songwriting zoals op Wild Fire: You always say you love me most/When I don’t know I’m being seen/Well maybe someday when God takes me away/I’ll know what the fuck that means. Of door de percussie en het gitaarwerk zoals op Wild Once.

Marling laat zien wat artistieke vrijheid doet bij iemand die muzikaal en vocaal getalenteerd is. Elke dag dat je Semper Femina nog geen kans hebt gegeven is op zichzelf een gemiste kans. Ze geeft eerlijke en doordachte perspectieven op (ex)relaties die zacht aan de oren zijn maar hard voor het hart.