Monique Klemann – Coool

Waardering

8

Als frontvrouw van de Nederlandse band Loïs Lane en door eerdere soloprojecten, draait het brein van zangeres Monique Klemann altijd op volle toeren. Voor de Net5-serie Parels & Zwijnen maakte Klemann in 2006 al een eerste soloplaat getiteld On Patrol, waarop easy listening muziek werd gemixt met jazz invloeden. Hoewel het laatste Loïs Lane-album drie jaar geleden verscheen, is de droom om meer solowerk te maken bij Klemann altijd gebleven. Om die reden brengt de Amsterdamse nu de ep Coool uit, als onderdeel van een trilogie. De andere twee ep’s worden volgend jaar uitgebracht.

Net als op haar solodebuut laat Klemann op Coool wederom een relaxte sound van easy listening met een vleugje jazz horen. Alleen gaat het dit keer niet om covers maar om originele liedjes die speciaal voor dit project geschreven zijn. Broken Heart en Believe schreef de zangeres samen met Arrien Molema, terwijl Klemann’s echtgenoot Jeroen den Hengst een muzikale bijdrage leverde aan de nummers Baby Come Home en titeltrack Coool. Op de titeltrack horen we tevens een tweede stem in de naam van Coco Zhao, een Chinese zanger met wie Klemann al sinds 1999 een goede vriendschap onderhoudt. Geïnspireerd door zijn manier van werken horen we de zangeres zelfs Chinees zingen op een Chineestalige versie van de titeltrack.

Al vanaf het eerste liedje Broken Heart word je meegenomen in een hele relaxte sfeer. Je waant jezelf in gedachten aan het strand van een ver en warm oord, het liefst met een glaasje in de hand, genietend van de zon. In de titeltrack blijft de relaxte vibe zich voort zetten. ‘Skinny dipping, honey dripping, jaw dropping, show stopping, coooool’ horen we Klemann en Coco Zhao gezamenlijk zingen. Door een pakkend refrein raak je al snel verslaafd aan liedje nummer drie: Believe. Het is zonder twijfel het beste liedje van de hele selectie, omdat het al snel in je hoofd blijft hangen. Baby Come Home is van alle nummers degene waarin de jazz sound veruit het meeste naar voren komt. Klemann’s zwoele stemgeluid past hier dan ook perfect bij. De ep wordt afgesloten met een Chineestalige versie van Coool. We horen de zangeres dus volledig zingen in het Chinees en omdat ik als luisteraar nou niet bepaald een sterke binding heb met deze taal, kan ik zeggen dat Monique dit experimentje vlekkeloos doet!

Muzikaal gezien leent Coool zich perfect voor een lekkere zondagochtend, maar in het live circuit hebben de liedjes zich tijdens de release party in Amsterdam ook goed bewezen. ‘De kleur, the feel en andere details kunnen per keer weer heel anders zijn, waardoor de volgende ep’s dus weer heel anders zullen worden., aldus Klemann. Dat geeft dus goede hoop voor het tweede en derde deel. Tot die tijd blijven we nog even ‘coool’ door grooven op deze vijf aangename liedjes en we komen de grauwe zondagen vast wel door.