NxWorries – Yes Lawd!

Waardering

8

8

7

Het langverwachte debuutalbum van NxWorries is eindelijk daar. Yes Lawd! bewijst dat Anderson .Paak geen eendagsvlieg is en dat hij in combinatie met een originele producer (in dit geval Knxwledge) tot grote hoogtes kan komen.

NxWorries staat voor producer Knxwledge en zanger Anderson .Paak. Knxwledge liet zijn sporen onder andere al achter op Momma van Kendrick Lamar en is een veelgevraagde producer in de muziekscene van Los Angeles. Anderson .Paak trok voor het eerst de aandacht van de wereld met het nummer Suede, dat geproduceerd werd door Knxwledge. Zijn naam werd het afgelopen jaar definitief gevestigd met het fantastische album Malibu, waarop hij samenwerkte met artiesten als Schoolboy Q en Mac Miller. Na een zinderende zomer vol succesvolle optredens (onder andere op Lowlands) bundelde .Paak aan het einde van de zomer opnieuw zijn krachten met Knxwledge en dat is precies wat we nodig hebben nu de dagen korter worden en de zon minder schijnt.

Yes Lawd! bevat een indrukwekkend aantal nummers: maar liefst negentien. Een aantal daarvan zijn niet echt nummers maar intermezzo’s, Suede is natuurlijk niet nieuw en bovendien blijven de meeste liedjes onder de drie minuten. Niet alle tracks (neem bijvoorbeeld Can’t Stop) dragen bij aan de samenhang en algemene klasse van dit album. Ondanks dit, blijft er meer dan genoeg over om van te genieten.

Luisterend naar de teksten die Anderson .Paak brengt op Yes Lawd! kan hij nog wel eens overkomen als een macho. ‘If I call you a bitch/It’s cause you’re my bitch’ komt op het eerste oog misschien lief over, maar is eigenlijk een statement waar een beetje feminist tranen van in haar ogen krijgt. De keren dat hij spreekt over ‘bitches’ die hij zegt wat ze moeten doen zijn sowieso ontelbaar. Soms zien we gelukkig een andere, liefdevollere kant (bijvoorbeeld Starlite of What More Can I Say), die evenwicht brengt en het leuk maakt. Op Get Bigger/Do U Luv beschrijft hij hoe zijn passie (muziek) verkiest boven de vrouw die hem dwingt te kiezen tussen haar en de muziek. Dat is de keuze van een gepassioneerde en zelfstandige man die geen tijd meer heeft om te klooien met vrouwen, maar bewust kiest voor zijn toekomst.

Hoewel de meeste nummers op Yes Lawd! aanspreken, vallen er twee met name op. Ten eerste Scared Money, waarvan de melodie rechtsreeks uit de jaren 80 kan komen. En: dat is ook zo! NxWorries gebruikt hier een sample uit It’s Over van The B.B. & Q. Band, een niet al te succesvolle Amerikaanse funkband. Anderson .Paak maakt met zijn terugkerende mix van zang en ‘spoken word’ van deze herziene versie een regelrechte hit. Het tweede nummer dat gek maakt van enthousiasme is Best One. Vanaf de tweede seconde wordt een viezig sample ingezet dat niemand koud kan laten; daar overheen koortjes en gepassioneerde zang van .Paak.

Als het in deze recensie lijkt alsof de lof vooral naar het zingende onderdeel van NxWorries uitgaat, dan moet dat bij deze gecorrigeerd worden. Hoewel .Paak een magnifiek jaar heeft gehad en zijn werkethiek te bewonderen valt, is het Knxwledge die dit album nog net iets beter maakt dan .Paak’s solowerk. Hoewel zijn vaardigheden met samples en originele beats het album soms in de weg zitten, is Knxwledge voor het grootste deel verantwoordelijk voor de muzikale inventiviteit op Yes Lawd! Niet dat .Paak niet muzikaal is, maar hij is iets meer het gezicht van NxWorries en niet het geniale muzikale brein. Samen zijn ze het beste duo van 2016.