Run The Jewels – Run The Jewels 3

Waardering

8

9

9

Het was een mooie verrassing. Run The Jewels bracht hun derde album een aantal weken eerder uit op eerste kerstdag. ‘Fuck it, we konden het niet laten,’ lieten EL-P en Killer Mike weten. Op Run The Jewels 3 is het duo nog harder, politieker en meer genadeloos dan ooit. Fuck it, het is het beste wat ze tot nu toe hebben uitgebracht.

Voor de onwetende is wat achtergrondinformatie handig. Killer Mike is al een geruime tijd een bekende rapper door onder andere samenwerkingen met Outkast, terwijl EL-P vooral bekend werd als leider van de Company Flow en daarna in een aantal soloplaten uitbracht. In 2012 kwam Killer Mike’s R.A.P Music uit dat El-P produceerde en tadaa: Run The Jewels bracht in 2013 hun eerste album uit.

Waar hun debuutalbum al een weergaloze samenwerking was, was deel twee nog beter. De beats waren harder, maar toegankelijk. De chemistry tussen Mike & EL-P was nog beter. Dus toen duidelijk werd dat er een inderdaad een derde deel zou komen, was het even afwachten hoe goed het zou zijn. Killer Mike was hard campagne aan het voeren voor Bernie Sanders. Ook sprak hij zich veel uit tegen politiegeweld, racisme en discriminatie. Zoek maar eens een filmpje op waarin Killer Mike keer na keer het Amerikaanse publiek (in het bijzonder witte mensen) uitleg geeft over deze thema’s. De wijsheid die hij overbrengt in talkshows komt ook terug in de muziek van RTJ. Vanaf het moment dat Run The Jewels 3 begint, is het al snel duidelijk dat Mike & EL nog beter op elkaar zijn afgestemd dan voorheen. De beats van EL-P zijn monsterlijk hard en verslavend.

‘You’re gonna need a bigger boat, boys/ You’re in trouble,’ waarschuwt EL-P op opener Down. De beat is nog tam vergeleken met wat er komt. Vanaf nummer twee Talk To Me spit het duo genadeloos door. Het plezier spat ervan af. RTJ3 is vanaf dit moment een explosie aan harde agressieve raps, beukende beats gemixt met wijze woorden, grappige woordspelingen.

Nooit klinken de twee too much. De raps zijn slim geschreven, de flows zijn verslavend en afwisselend en de productie van EL-P is met precisie gemaakt. Op Legend Has It wordt humor met die precisie gemixt. Keer op keer sluiten de twee elkaar perfect aan met hun raps. ‘We drop the classic today!’ spit Killer Mike arrogant waarna EL-P verderop ‘Every new record’s my dick in a box!’ rapt. Met de zelfverzekerdheid van het duo dat hun muziek ook gewoon heel goed is, zet Legend Has It al snel de toon voor de nummers die volgen. Call Ticketron voelt aan als een race. Met iedere verse gaat het raptempo een tikkeltje omhoog terwijl de benauwende maar harde beat zich doorzet. Ook Danny Brown krijgt de kans op zich weer eens te bewijzen als een van de meeste innovatieve rappers van deze tijd op het agressieve Hey Kids (Bumaye).

RTJ3 houdt ook echt geen blad voor de mond. Op nummers als Thieves, Don’t Get Captured en Everybody Stay Calm worden thema’s politiegeweld, witte onschuld en gentrification besproken. EL-P benadrukt de don’t give a fuck-attitude op Captured dan ook fenomenaal. ‘The more we act wrong the more we are right/ And who exactly gon’ stop what we got?/We don’t argue, we are not calm and impartial/Some call it work, but it’s more like an art/We just paint the walls with your heart/And we better not catch you!’ rapt ie dreigend.

Hiermee wordt ook het hart van RTJ3 benadrukt. Een album dat als geheel je naar zoveel verschillende terreinen brengt. Run The Jewels maakt met hun derde album een bruut statement. RTJ3 is een grote middelvinger naar alles wat er mis is in deze wereld, maar weet ook het duo’s succes te bevestigen. Misschien is het te vroeg om RTJ3 een klassieker te noemen maar ik durf nu al te zeggen dat Killer Mike en EL-P een van de beste albums ooit met Kerstmis heeft uitgebracht. Kumabaya Bitch! Kom maar op met deel 4!