Skylar Spence – Prom King

Waardering

6

7

Ryan DeRobertis, de man achter Skylar Spence, overkwam het onmogelijke. Na jarenlang ploegen op zijn slaapkamer werd hij benaderd door Carpark Record (van o.a. Toro Y Moi en Beach House). Zij zagen deze jonge discogod wel zitten, Prom King is het resultaat.

”And now… It’s showtime.” Een betere openingszin kan eigenlijk niet voor dit succesverhaal. Want DeRobertis begon met Skylar Spence als kleinschalige Bandcamp project, toen nog onder de naam Saint Pepsi. Hij maakte nostalgische popsongs, die herinneringen oproepen van een vervlogen tijdperk, waar zaken als Miami Vice, Michael Jackson en de hoogtijdagen van MTV nog aan de orde van de dag waren. Hij bracht een debuut uit onder de naam, Hit Vibes, maar dit bleef voornamelijk onopgemerkt. Nu zit daar verandering in, want door zijn samenwerking met een officieel platenlabel en een naam aanpassing om een rechtszaak te voorkomen, heeft DeRobertis eindelijk de middelen om zijn muziek aan het grote publiek tentoon te stellen. Saint Pepsi mag dan van naam veranderd zijn, de stijl die DeRobertis had zijn bij Prom King reeds aanwezig: funky, dansbaar en een beetje disco. In plaats van de vocale sample’s die hij eerst gebruikten is DeRobertis nu zelf gaan zingen.

De plaat is vooral gebouwd op een voortdurende activiteit, er is geen ruimte voor ballads of andere trage songs. Het is alsof DeRobertis tegen je wil zeggen: ‘Vanavond gaan we dansen, en dat zul je weten ook’. Het kan dan niet lang meer duren voordat Nederland zijn armen opent voor Skylar Spence. Met Uptown Funk is immers al gebleken dat men niet vies is van wat neo-disco. ‘Slowed some music down and called myself an artist.’, zingt DeRobertis op het nummer Can’t You See, en geeft hiermee een kleine knipoog naar zijn vorige periode om daarna met volle overgave in deze plaat te storten. De invloeden uit de jaren ’80 zijn onmiskenbaar op nummers als Can’t You See of Fall Harder, met gitaarlijntjes die doen denken aan Chic kan het ook eigenlijk niet mis gaan. De zon mag dan wel ver weg zijn de laatste tijd, met de warmte van Prom King haal je de zomer toch weer een beetje in huis.

Toch blijft de plaat hangen op een vrij steady niveau en overstijgt de middenmoot, op een paar nummertje‘s na, niet. Dit is jammer, want Skylar Spence laat op Prom King horen zeker de potentie te bezitten om uit te groeien tot iets groters dan hij ons nu laat horen. Prom King is een prima ‘debuut’ van een artiest die eigenlijk al jaren platen uitbrengt. Voor iedereen die geen genoeg kon krijgen van Neon Indian, Cut Copy of zelfs Duran Duran: je zult je geluk niet op kunnen bij de ontdekking van Skylar Spence.