Nadine Shah – Filthy Underneath

Filthy Underneath

Waardering

9

8

Er schijnt het een ander gebeurt te zijn in het leven van zangeres en artiest Nadine Shah. Album nummer vijf, Filthy Underneath, gaat over die periode van verlies, depressie, scheiding en het verblijf in een afkickkliniek. En over weer opstaan, want het is zeker geen somber album geworden. Zo zien we maar weer dat kunst het best gedijt bij tegenslag.

Even Light opent het bal met hakkende synths en de vocalen worden ondersteund door een lekker bassloopje. En drums. Drum en percussie, en ritme in het algemeen, spelen een prominente rol op Filthy Underneath en zorgen voor cohesie tussen de nummers.

Shah, moslima, geboren Engelse met een Noorse moeder en Pakistaanse vader, schotelt ons een rijk palet aan geluiden voor. Op de swingende single Topless Mother, en niet alleen daar,  horen we Afrikaanse invloeden, terwijl je je op Food For Fuel af en toe in een gebedshuis in het Midden-Oosten waant. Terwijl de ritmes hier en daar Talking Heads achtig aandoen, hetgeen op You Drive I Shoot ook het geval is. Het is dan ook geen alledaagse popmuziek die Shah maakt, daarvoor zijn de ritmes te onorthodox en bevat de muziek te veel details om waar te zijn.

Keeping Score gaat over vervelende amoureuze ervaringen, maar het prachtige refrein (“the world is on fire, you are a lifeline”) zorgt dat je onherroepelijk vooral van de muziek geniet.

Op Sad Lads Anonymous praat-zingt Shah over een mooi geconstrueerde soundmelange van (uiteraard) drums en synths terwijl op Greatest Dancer haar zangkwaliteiten weer perfect opgevoerd worden. Hier en daar doet haar stem een beetje denken aan Shirley Bassey, wat dan weer een mooi bruggetje is naar  het afsluitende nummer French Exit dat leunt op de melodie van Bond-nummer Diamonds are Forever, en praktisch alleen een xylofoon als sobere begeleiding heeft. En zo gaan we van het ene prachtige nummer naar het andere. Het gaat te ver om al dit fraais te beschrijven, dit is een plaat om vaak te luisteren en je lekker in onder te dompelen.

Filthy Underneath is net als de vier voorgaande platen weer geproduceerd door Bill Hillier die onder andere ook aan projecten met Depêche Mode gewerkt heeft. En het moet gezegd: de productie is foutloos. De sound is kraakhelder en toch warm en met veel oog voor detail; Shah hoefde de plaat “alleen nog maar” in te zingen. En dat doet ze met zoveel overtuiging en klasse dat we ongetwijfeld met een van de beste popplaten van 2024 te maken hebben.

 

Enthousiaste recensenten en spotters gezocht voor Nieuweplaat