Awün: ‘Het is voor ons belangrijk dat het verhaal naar boven komt.’

Er is een kans dat je dit artikel op sociale media tegenkomt, aanklikt en tegen de tijd dat deze zin klaar is alweer bent afgeleid door een Zalando aanbieding. Maar dat zou zonde zijn want dan kan je helaas niet kennis maken met Awün. Dit Deens-Nederlandse duo probeert met hun muziek te waarschuwen voor de risico’s van technologie: ‘We verliezen onze menselijkheid.’ Nieuweplaat ging in gesprek over hun eerste ep met zangeres Louise Lindskov en componist Rijk Kruijer in Amsterdam. 

Rijk en Louise ontmoetten elkaar zes jaar geleden tijdens een vijf maanden durende cursus in het Performance House in Denemarken. ‘Rijk deed elektronische muziek en ik popmuziek. Na drie jaar raakten we in gesprek omdat we graag wilden samenwerken,’ legt Louise uit. ‘Het was eerst vooral koffie drinken en praten. Uiteindelijk bedachten bedachten we een aantal regels: de muziek moest over technologie gaan: hoe het elkaar beïnvloedt en -dus niet alleen maar persoonlijk- en het moest over de tijd gaan waar we nu in leven. De tweede regel was dat we eerst gingen nadenken over de muziek en dan pas maken.’ Na een half jaar koffie drinken doken Louise en Rijk dan eindelijk de studio in waar zij samen de muziek componeerden.  ‘We zijn geen zangeres en producer duo. We doen alles samen in de studio.’

‘We hebben twee verschillende achtergronden: Louise is popzangeres en ik heb compositie voor elektronische muziek gestudeerd,’ zegt Rijk. ‘We hebben tijdens de gesprekken eerst geprobeerd om een match te vinden om die twee werelden samen te brengen. Daarna ontstond er een proces van drie jaar samen in de studio zoeken naar klanken en geluiden.’

Het eindresultaat When Cyber Sapiens Close Their Doors To The Outside is een onheilspellende, dystopische noodkreet waarin Louise en Rijk hun krachten bundelen en de luisteraar waarschuwen voor de risico’s van technologie. De zangeres zingt – soms puur; soms vervormd-, fluistert, praat en schreeuwt over de composities van Rijk heen. ‘Het is emotioneel best een zware plaat. Je hoort zeker de angsten erin terug. Niet alleen voor technologie. Ik heb zelf ook de afgelopen jaren dingen meegemaakt,’ legt Louise uit. ‘De liedjes gaan over de relatie tussen mensen en technologie. Tussen mensen en het scherm.’ Volgens Awün moeten we dan ook meer waakzaam zijn. ‘Waar we nu naar toe gaan is gevaarlijk. We volgen de technologie blind. We stellen er niet genoeg vragen over. Maar er komt zoveel bij kijken: depressies, onze herinneringen worden korter. We zijn in de greep en heel makkelijk te manipuleren.’ aldus Louise. ‘Al die technologie vernietigt onze natuur. We worden maar niet wakker terwijl we het zien gebeuren met onze eigen ogen.’

De muziek bevindt zich ergens in het Scandinavische straatje van Björk, The Knife en Jenny Hval. ‘Hval kenden wij nog niet totdat we met haar vergeleken werden. Toen we naar haar gingen luisteren konden we ons wel vinden in haar werk,’ zegt Rijk. ‘Wijzelf doen wat het nummer nodig heeft. De muziek mag niet ‘pretty’ zijn. Het is belangrijker dat het verhaal naar boven komt dan dat het lekker klinkt.’
‘Wat het grootste verschil is tussen Westerse zangers en Scandinavische zangers is denk ik dat er meer atmosferisch wordt gezongen. Het is meer vrij zingen op gevoel.’ aldus Louise. ’Het is niet altijd lekker om naar te luisteren.’

Verwacht echter niet dat je totaal in wanhoop achterblijft als je naar de ep luistert van het duo. Tijdens de releaseshow op 10 april in Cinetol in Amsterdam wist Awün het publiek volledig mee te slepen. Louise is een zangeres die zeker te boek zal staan als een van de beste die zich in ons land begeeft. ‘Ze kan hele hoge tonen halen en doet dat ook met zoveel gemak. Het blijft me verbazen,’ zegt Rijk voordat het interview begint.  Beide muzikanten staan met een enthousiasme en precisie op het podium. Terwijl het publiek luistert waarschuwen ze ons, ook al heb je dat niet door. Net zoals dat onbewuste half uurtje op sociale media scrollen veel meer invloed heeft op je dan je doorhebt.