Het is weer zover! In Turijn wordt er zaterdagavond voor de 66e keer gestreden om de winst in het Eurovisie Songfestival. Er zitten een aantal duivelsgoede inzendingen tussen. Wij bespreken de voor en tegens wat betreft de vijf topfavorieten, op basis van de bookmakers, kiezen zelf een joker én lichten uit wat de kracht is van onze eigen troef S10!
1 – Oekraïne: Kalush Orchestra – Stefania
Voor: Laten we er niet omheen draaien. Wat natuurlijk een reden is dat Oekraïne de absolute topfavoriet is voor de winst van het Eurovisie Songfestival, is dat de bookmakers rekenen op de nodige steunstemmen naar aanleiding van de in het land woedende oorlog. Maar je zou Kalush Orchestra tekort doen door te zeggen dat dat de enige reden is dat ze kunnen winnen. Ze hebben met Stefania een originele en diverse inzending en zetten een show neer waarin van alles gebeurt en waarbij via kleding en instrumenten de vaderlandse trots wordt benadrukt. Drie minuten lang gegarandeerd entertainment.
Tegen: Kijkend naar de geschiedenis is hiphop nu niet het genre dat hoge ogen gooit op het Eurovisie Songfestival. Het is simpelweg een muziekstijl die de oudere vaste Songfestivalkijker minder aanspreekt dan de pop- (en soms rock)liedjes die doorgaans met de zege aan de haal gaan. Verder zijn de zangkwaliteiten niet de beste die je deze avond zal horen. Tot slot geen onbelangrijke vraag: doet de jury eigenlijk ook aan steunstemmen?
2 – Verenigd Koninkrijk: Sam Ryder – Space Man
3 – Zweden: Cornelia Jakobs – Hold Me Closer
Voor: In het vorige stuk schreven we al over Zweden als grote concurrent van S10. Tijdens deze halve finale heeft zangeres Cornelia Jakobs de verwachtingen meer dan waar gemaakt. Wat eigenlijk een ingetogen en persoonlijk nummer is, komt ultiem tot zijn recht op het grote podium in Turijn. Elke paar maten komt er weer een extra laag bij en zo eindigt dit nummer als een soundtrack aan het einde van een film. “Hold tight, hold tight“, zo eindigt ze. En je moet wel van steen zijn om hier niet iets of iemand stevig vast te houden.
Tegen: Ja, het is goed. Maar om heel eerlijk te zijn is het ook wel een beetje saai. Cornelia Jakobs lijkt het elan te missen waardoor dit nummer de elan mist, die het wel zou kunnen hebben. Denk maar aan de soulzangeressen van weleer, aan de disco queens. Cornelia Jakobs is, zonder haar te willen beledigen, toch een beetje een grijze muis. En dit gevoelige en theatrale nummer verdient misschien wel meer.
4 – Italië: Mahmood & BLANCO – Brividi
Voor: Italië stuurt niet een, maar twee sterke stemmen het podium op. Mahmood – in 2019 tweede achter Duncan Laurence) en BLANCO zijn beiden geboren om te zingen, waarbij die laatste ook nog een paar kleine stukjes rap laat horen. De twee hebben bovendien een goede chemie op het podium en ze leggen daarbij de nodige emotie in Brividi (vertaald: rillingen). De muziek is eveneens sterk en goed gearrangeerd en breekt mooi open naar het einde toe. Een krachtige ballad, waarvan je op een positieve manier rillingen over je lijf krijgt.
Tegen: Het Eurovisie Songfestival winnen in eigen land, dat is al even niet meer gelukt. In 1994 gebeurde dat voor het laatst in Dublin, toen de Ieren zelf feestvierden met Paul Harrington & Charlie McGettigan en Rock ‘n’ Roll Kids. Dat komt misschien ook wel doordat je als gastland allemaal ‘extra concurrenten’ hebt. Zo klonk vorig jaar veelvuldig het commentaar dat Davina Michelle haar pauze-act beter was dan de werkelijke inzending Jeangu Macrooy. Voor Mahmood en Blanco zijn Laura Pausini en Måneskin schaduwen waar ze van weg moeten zien te blijven.
5 – Spanje: Chanel – SloMo
9 – Noorwegen: Subwoolfer – Give That Wolf A Banana (onze joker)
Voor: Daft Punk meets Fabeltjeskrant meets ANWB-palen. Ja, de outfits van de Noren springen enorm in het oog. Dat gekoppeld aan het mysterie dat de band rondom zichzelf heeft gecreëerd is het in ieder geval een zeer spraakmakende inzending. Daarnaast staat de act ook als een huis. Het dansje is grappig, het deuntje aanstekelijk, het refrein snel mee te zingen en zowaar is de humor ook redelijk geslaagd. Kortom, Give That Wolf A Banana van Subwoolfer heeft in de basis alles om een grote klapper te maken zaterdag in Turijn. Daarom is Noorwegen ook onze joker.
Tegen: Waarom staat een act die alles heeft ‘slechts’ negende bij de bookmakers. Nou, dat komt omdat het op een aspect enigszins achterblijft. De zang van Subwoolfer is niet denderend. En dat is toch best belangrijk te noemen op een liedjesfestival. Tegelijkertijd is het door de maskers op de rustige stukjes moeilijk om de emotie echt mee te krijgen. Die raap je immers ook vaak van het gezicht. Oftewel, het gros van de kijker zal het een leuk feestje vinden, maar of mensen nu snel geneigd zijn om er daadwerkelijk op te stemmen. Die kans is wat kleiner.
10 – Nederland: S10 – De Diepte
Er kan er maar één de beste zijn en dat is S10. Er kan maar één nummer het beste nummer zijn en dat is De Diepte. Alle gekheid op een stokje: de streamingcijfers schoten wel degelijk omhoog na haar fenomenale optreden in de halve finale. Ze heeft daadwerkelijk de helft van Europa al stil en gekluisterd aan de buis gekregen. Met een precies afgewogen balans tussen kwetsbaarheid en power, brengt S10 met dit zelfgeschreven nummer heel Europa bij elkaar. De emotie en puurheid vormen haar kracht.
Er gebeurt zo veel in de wereld. Niets is nog hetzelfde na de pandemie en de inval van Oekraïne. De hoop van S10 dat dit nummer ervoor zorgt dat je je minder alleen voelt tijdens slechte moment in het leven, komt als geroepen. We zijn niet alleen. S10 wiegt ons erdoorheen. Zet ‘m op S10. Jij verdient het om het Eurovisie Songfestival 2022 te winnen. En mocht onverhoopt een ander land de meeste punten krijgen, dan alsnog heb alleen jij de grootste prestatie neergezet.
Bram van der Giessen, Kasper Hermans en Koen Verhulst.