Dit zijn de tien beste albums van 2021

tien beste albums

233 albums werden er dit jaar op Nieuweplaat door de mangel gehaald. Sommige platen kregen het zwaar te verduren, maar meer werden er dit jaar opgehemeld. Uiteindelijk kwamen er – net als vorig jaar – 55 artiesten en hun producties in aanmerking voor de titel van Album van het Jaar. Daaruit moest de redactie de opvolger van Taylor Swift en haar folklore zien te kiezen.

10. Racoon – Spijt Is Iets voor Later (21 punten)

Vier platen kwamen verduiveld dicht bij een plekje in de top, maar moest uiteindelijk op één punt de elfde stek met elkaar delen. Lana del Rey, Lucy Dacus, Maybeshewill en Suzan & Freek moesten het hoofd buigen voor Spijt Is Iets Voor Later van Racoon. Het eerste volledige Nederlandstalige album van de Zeelandse band is volgens eindredacteur Lennart Koster een schot in de roos. ‘Op de een of andere manier komen de prachtige teksten dan toch beter binnen. Ondanks dat het over de levens van de bandleden gaat, herkennen we als luisteraars verdomd veel in de teksten. Gecombineerd met de prachtige muziek zoals we die van Racoon kennen is dit toch wel een pareltje wat mij betreft.’

9. St. Vincent – Daddy’s Home (24 punten)

Hoewel 2021 het jaar van de nederpop was, is het merendeel van de albums gewoon Engelstalig, waaronder dus ook de plaat die St. Vincent uitbracht. Afgelopen mei kwam de veelzijdige artieste met Daddy’s Home op de proppen. Een plaat die recensent Tom Welman een dikke zeven maanden later nog altijd niet heeft losgelaten. ‘Startpunt voor de plaat vormt de platencollectie van Clarkes vader die recent uit de gevangenis werd vrijgelaten. Daddy’s Home geeft een duidelijke knipoog naar de sound van begin jaren ’70. Zwoele soul sounds worden afgewisseld met vuige rock à la Donny Hathaway en David Bowie.’

8. Biffy Clyro – The Myth of Happily Ever After (25 punten)

Van vuige rock naar harde rock. De heren van Biffy Clyro melden zich op plek nummer acht The Myth of Happily Ever After. De Schotten maakten daarmee een donkere maar zeker geslaagde opvolger van A Celebration Of Endings. Ook recensent Hessel Kokke ziet de verbanden tussen beide platen. ‘De vorige eindigde met de woorden FUCK EVERYBODY – WOO!, op The Myth Of The Happily Ever After sluit Biffy Clyro af met de boodschap LOVE EVERYBODY!. Een duidelijk verschil in perspectief en dat hoor je terug, zowel muzikaal als in tekst. Ze klinken wijzer, vrijer, maar hebben aan vuur nog niks ingeleverd. Gelukkig nog steeds avontuurlijk in geluid, met verrassende wendingen en met ideeën in overvloed.’

7. Arlo Parks – Collapsed In Sunbeams (26 punten)

Debuteren kan je leren. En wie dat wil leren, kan zich aanmelden bij Arlo Parks. Haar Collapsed in Sunbeams werd geschreven met de gedachte om onder andere mensen met mentale problemen een houvast te bieden. Haar muziek moet net even dat ene lichtpuntje van je dag zijn. Binnen de redactie zorgde het album voor dusdanig veel lichtpuntjes, dat het de zevende plaats heeft bereikt. Die plek is volgens recensent Ru Dahm oververdiend. ‘Met haar tedere Britse stem, steekt ze Gen Z een hart onder de riem. Haar woorden zijn treffend, maar tegelijkertijd poëtisch. Dit creëert een intieme sfeer, vergelijkbaar met de muziek van Sufjan Stevens, een inspiratie voor Parks.’

6. Kanye West  – Donda (28 punten)

Kanye West scoort eigenlijk altijd wel goed met zijn platen en daar is hij met Donda ook alweer geslaagd. Met de albumtitel maakte de rapper het al direct persoonlijk, want Donda is namelijk de naam van zijn in 2007 overleden moeder. ‘Deze versie van Kanye West die alles op een rijtje lijkt te hebben er ook wezen’, schreef recensent Guillaume Dijkhuizen toen de plaat uitkwam. Nog altijd is hij weg van het album. ’32(!) sterke tracks die geen seconde vervelen. Op deze emotionele achtbaan passeer je onderwerpen als het verlies van zijn moeder, zijn geloof en zijn gezin. Wanneer het je lukt langs alle controverse te kijken, ontdek je een steengoede plaat.’

5. Foo Fighters – Medicine At Midnight (29 punten)

Voor de tweede keer in de lijst een flinke bak gitaren. Na Biffy Clyro staat ook Foo Fighters in het rijtje. Medicine At Midnight is het tiende studio-album van Dave Grohl en consorten en zeker een van hun allerbeste. Volgens spotter Fleur Satter werkt de plaat zelfs als een redmiddel. ‘Foo Fighters houdt rock in leven met Medicine At Midnight. Tussen wat meer swingende en dansbare nummers is het oude vertrouwde geluid van de band ook zeker terug te horen, wat het extra leuk maakt.’

4. Goldband – Betaalbare Romantiek (31 punten)

Voor de tweede keer Nederlandstalig en voor de tweede keer een debuutplaat. Het Haagse Goldband brak dit jaar definitief door bij het grote publiek met Betaalbare Romantiek en staat nu ook op de radar van recensent Britney Sieben. ‘Goldband is voor mij de ontdekking van het jaar. Actuele onderwerpen worden in vele diverse jasjes gestoken op Betaalbare Romantiek en dat is wat ik zo tof vind. Van het lieve Kinderwens tot losgaan op De Langste Nacht: Goldband is genieten. De band heeft echt een eigen sound en daarbij, helaas alleen op video’s gezien, ook een liveshow waar je u tegen zegt.’

3. The War On Drugs – I Don’t Wanna Live Here Anymore (49 punten)

Een sprongetje in punten naar het podium. Daar staat niet geheel onverwachts The War On Drugs. In 2017 ging ze immers met de titel voor Album van het Jaar aan de haal met A Deeper Understanding. I Don’t Wanna Live Here Anymore moet het met plek drie stellen, maar is desondanks een zeer geslaagd album. ‘Al een aantal jaar lang bewijst de groep één van de meest opwindende rockbands van dit moment te zijn. Op dit album klinkt The War On Drugs bij vlagen bombastischer dan ooit en de productie is van hoog niveau. I Don’t Live Here Anymore is een heerlijke plaat die maar niet gaat vervelen.’

2. Billie Eilish – Happier Than Ever (79 punten)

Was er net een sprongetje in punten, nu is er een enorme sprong richting de nummer twee Billie Eilish. Hoe mooi de plek ook is, het is wel een zure constatering dat de zangeres nu voor de tweede keer op de tweede plek. Haar debuutalbum When We All Fall Asleep, Where Do We Go? strandde in 2019 op die plek en nu is het de beurt aan Happier Than Ever. Hoewel ze er qua plekken niet op vooruitgaat, ziet recensent Lola Cooper wel degelijk vooruitgang bij de zangeres. ‘Met Happier Than Ever hoor je hoe veel Billie Eilish is gegroeid als zangeres en tekstschrijver. Het album is volwassener en laat een andere kant zien. Elk nummer heeft weer iets anders en ze speelt veel meer met andere geluiden en genres.’ Spotter Nienke Teunissen vult aan. ‘Om als jonge artiest met zo’n geëxperimenteerd album te komen, dat is gaaf. Daarnaast is Eilish vocaal veel sterker geworden. Dat is ook te zien bij haar optredens. Ik ben heel benieuwd wat ze voor het volgende album in petto heeft.’

1. Silk Sonic – An Evening With (81 punten)

Het werkt niet altijd even goed als twee artiesten zich aan elkaar binden. Sterker nog: het had in 2018 zelfs het laagste albumcijfer tot gevolg. Maar de combinatie Bruno Mars en Anderson .Paak pakt een stuk beter uit, dat toont An Evening With wel aan. Spotter Joost Landzaat is onder de indruk over hoe complementair deze artiesten aan elkaar zijn. ‘.Paak lijkt de perfecte aanvulling om Mars naar een hoger niveau te tillen. De gladde glijders worden op perfecte wijze afgewisseld met het betere danswerk. Het is vergelijkbaar met 24k Magic, maar nu is er een tweede stem en soms zelfs een derde met Bootsy Collins waardoor het nog meer tot leven komt.’ Bram Peper schreef in zijn recensie al: ‘De strakke en loepzuivere productie is een genot voor het oor. De afwisseling tussen zoete, kleverige ballads en funky tracks zorgt voor een album waar je je geen moment verveelt.’ Spotter Evelien van Stralen werd door dit album opgevrolijkt tijdens het soms donkere 2021. ‘An Evening With Silk Sonic was en is een heerlijk verfrissend album in deze sombere tijden! Alles klopt: de nummers zitten steengoed in elkaar, hebben een enorme funky vibe en de songteksten bevatten ook nog eens een flinke dosis humor.’

Check hier wat in 2020 de tien beste albums van het jaar waren.