Eefje de Visser: ‘Waar ik ook ben, ik omschrijf wat ik zie’

‘Zo elektronisch is Nachtlicht ook weer niet,’ zegt Eefje nuchter over het door de pers bestempelde ‘elektronische’ nieuwe album. De zangeres uit Gouda bracht in januari haar derde album uit. Geprezen door de media en fans heeft Eefje de Visser wederom de spotlichten op haar gericht. Niet dat ze dat bewust doet. Nieuweplaat sprak de zangeres over de vele onbewuste creatieve keuzes, en haar nieuwe liveshow.

Op Spotify was Nachtlicht nog niet gelijk te vinden. Een keuze die Eefje maakt, net als collega’s Taylor Swift en Adele. Maar in tegenstelling tot hen gaf de nuchtere zangeres mensen een maand de kans om de plaat te kopen: ‘Ik ben zelf ook een echte ‘Spotifyer’ en denk dat het ook heel goed is om op Spotify te zitten. Mensen kopen niet meer zomaar een plaat en je wilt wel dat mensen naar je shows komen. Een maand uitstellen vond ik een goed idee, want ik vind het mooi als mensen de teksten en het artwork erbij krijgen,’ vertelt Eefje. ‘En gezien mensen mij niet altijd verstaan is het kopen van het album daarom zeker een goed idee,’ zegt ze lachend.
Eefje de Visser - LRclose stage - credit Studio Rios Zertuche
Voor Nachtlicht ging de Nederpop-koningin op pad. ‘Ik had daar gewoon behoefte aan. Ik zat met de vorige plaat [Het Is] vooral thuis, en daardoor werd die onbewust erg rustig en introvert. Ik wilde toen niet iets geforceerd doen, dus maakte ik een heel ingetogen plaat,’ vertelt ze. ‘Nu wilde ik gewoon wat meer meemaken.’ Dus vertrok Eefje naar steden als Barcelona en Gent om te schrijven: ‘Barcelona had bijvoorbeeld gevoelsmatig veel invloed op de tekst. Ik schrijf vooral heel visueel. Waar ik ook ben, ik omschrijf wat ik zie’.

Eefje had dus de behoefte om op pad te gaan. Dit komt veel terug in de teksten van Nachtlicht. Ergens heen gaan, ergens heen willen gaan, of iets willen doen maar er niet toe in staat zijn. ‘Er zijn een aantal thema’s verweven in de plaat. Letterlijke dingen die ik aan doen ben, dingen die ik zie met iemand, maar daar doorheen ook het nadenken over jezelf en de wereld,’ aldus Eefje over de thema van het album. ‘De plaat gaat eigenlijk overal allerlei dingen. Op het gebied van liefde gaat het over afscheid nemen, de tijd van alleen zijn en weer een nieuwe relatie beginnen. Dus liefde komt ook een beetje terug.’
Iets waar ze het niet helemaal mee eens is, is dat de pers Nachtlicht omschrijft als een elektronisch album. ‘Er zijn ook heel veel andere instrumenten te horen. En op [debuutalbum] De Koek heb ik ook gebruik gemaakt van elektronische instrumenten dus het is niet zo dat het perse iets nieuws is.’

Eefje de Visser - HRstage - credit Studio Rios Zertuche

De sound van Nachtlicht ontstond onder andere door de liveshows ten tijde van haar vorige tour met Het Is. Haar liveband was dan ook betrokken bij de opnames. Eefje zorgde echter wel dat het haar plaat werd. ‘Het merk Eefje de Visser is geen band, maar wel echt een soloproject. Ik moest vaak genoeg de touwtjes in eigen handen nemen. Alles wat ik schrijf komt samen in een lied en dat gevoel moet terug te vinden zijn. Maar omdat we zo’n sterk geluid hadden ontwikkeld op tour wilde ik hen er wel bij betrekken. Ik schrijf en componeer alleen, de band heeft daar niks mee te maken. Dus in die zin is Eefje de Visser echt mijn ding. Maar ik bedenk niet alles, instrumentaal heeft band zeker invloed!’ aldus Eefje over de opnames.

Eefje zal met haar opkomende live-shows het gevoel van Nachtlicht op het podium tot leven wekken: ‘Het moet een heel warm en broeierig geheel worden. We werken met een geweldige lichtman, een modeontwerpster, Annemarije van Harten, die voor onze kleding zorgt. Het wordt een echte show, hoe gek dat ook klinkt. Ik hoop dat mensen erin komen en na de show weer wakker worden.’ Ze weet dat iedereen favoriete nummers heeft, maar de show (spoileralert) zal zich voornamelijk focussen op Nachtlicht. ‘Ik kan niet aan alle wensen voldoen. Ik wil een bepaalde sfeer overbrengen dus ik zal een hoop achterwege laten,’ legt Eefje vastberaden uit.