Het beste van de muziekmaand juli (2022)

Renaissance

Na tweeënhalf jaar drukte en onrust was juli 2022 gewoon lekker normaal. Niks schokkends, geen grote artiesten die overleden. Toch viel er ook nu weer genoeg te beleven met de terugkeer van dancefestival Tomorrowland in België en ook nu weer een aantal muzikale hoogtepunten met onder meer albumreleases van good old ZZ Top en popprinses Lizzo. Welke muzikale hoogtepunten er nog meer waren, zetten we graag even voor je op een rijtje.

Track op Repeat

De Berlijnse multi-getalenteerde DJ, producer en 3D Graphic Designer Coloray viert met de single Blinded, een letterlijk welkom terug bij het publiek! De track heeft een jaren 80’s feel met warme synths en zweverige melodieën. Het zorgt voor de unieke combinatie van melancholisch verlangen en lichte euforie! Op de track beschrijft Coloray een zeer persoonlijke reis door isolatie: “Een track die ik heb gemaakt om de terugkeer van het nachtleven te vieren, en het einde van een lange periode van isolement voor een heleboel mensen”. De track is een zomerse feelgood jam die je direct doet verlangen naar een volle festivalweide! (Hessel Kokke)

 

Topalbums

De eer voor het best beoordeelde album van juli valt ten deel aan twee ervaren artiesten. Natuurlijk te beginnen met Beyoncé. Vlak voor het sluiten van de markt overtuigde Queen B met een knallende collectie disco- en housedeuntjes. Renaissance valt vooral op door de perfecte productie en sprankelende performance van de popster. Beyoncé maakt veelvuldig gebruik van samples en retrobeats en welk genre de zangeres ook wil benadrukken, ze zet het volledig naar haar hand. ‘Beyoncé biedt tekstueel voldoende munitie om zelfbewust het leven tegemoet te treden, maar biedt muzikaal de gelegenheid om al je zorgen opzij zetten.’ Het levert de Amerikaanse een overtuigende 9.0 op.

En dan was daar ook nog Porcupine Tree. De band rond zanger Steven Wilson wist met het album Closure/Continuation maar liefst een 9.0 binnen te slepen. ‘Dertien jaar wachten is lang, maar Closure/Continuation verzacht die pijn op een aangename manier. Wat ook een nadeel is aan het feit dat dit album nu pas uitkomt, is het feit dat we in een digitale generatie leven. Muziek wordt vrijwel alleen nog geluisterd via streamingdiensten als bijvoorbeeld Spotify. Deze plaat verdient het om in zijn geheel van de eerste tot en met de laatste noot beluisterd te worden. Met die gedachte heeft Porcupine Tree deze langspeler ook gemaakt en samengesteld, aldus Gavin Harrison in een interview met Arrow, Lords of Metal. En wat is er nou leuker als je een album beluistert om even door het boekje dat bij de cd zit te bladeren? Als een spons de informatie in je opnemen en checken wie waarvoor verantwoordelijk is. Na de eerste keer luisteren blijft de indruk achter dat de invloed van Steven Wilson op Porcupine Tree enorm is. Bij vlagen komt Closure/Continuation overeen met zijn soloalbum Hand.Cannot.Erase. Laat dit album zorgen voor ‘continuation’ (voortzetting) van Porcupine Tree onder voorwaarde dat ze de fans niet weer dertien jaar laten wachten.’

Ook good old ZZ Top liet een goede indruk achter. Met maar liefst een 8.5 voor hun vijftiende (!) album mag de band absoluut tevreden zijn.  Raw doet bijna voyeuristisch aan. Als luisteraar ben je getuige van iets wat eigenlijk helemaal niet voor jouw oren bedoeld is. Het zijn de klanken van vriendschapsintimiteit die niet aan jou gericht zijn, maar te aantrekkelijk klinken om bij weg te lopen. Dat gevoel van voyeurisme wordt nog eens versterkt door de aanwezigheid van zanger en bassist Dusty Hill. Hij weet op dat moment niet wat wij nu wel weten; dat het zijn laatste ZZ Top-opname zal worden. Hij overleed in 2021. De twaalf tracks op Raw vormen een bloemlezing uit de discografie van ZZ Top. De doorwinterde fan zal de tracks bij elke eerste noot meteen herkennen, maar ook voor de niet-fan is er veel om van te genieten. Bijvoorbeeld het bijna tot in de perfectie uitgebalanceerde geluid. De zware gitaar knauwt en gromt als nooit tevoren, de basgitaar is loodzwaar en vol en het slagwerk timmert en beukt direct je trommelvliezen tegemoet. De titel van het album doet zich hiermee eer aan.’

Voor de wat jongere generatie is daar zangeres Lizzo. Met haar derde langspeler Special mocht zij maar liefst een 8.5 in haar notitieboekje bijschrijven. ‘Special dekt met de naam de lading van het album. Lizzo laat weer groei horen, zonder dat dit de vrolijke en feestelijke muziek belemmert. Haar uitbundige podiumpresentatie, komische en fraaie videoclips en haar uitgesproken standpunten in tv-shows, laten je bijna vergeten wat een uitstekende artieste zij muzikaal is. Het beluisteren van Special leidt tot geen andere conclusie dan dat haar muziek bij iedere plaat aan glans en kracht wint. Het album is met ruim een halfuur niet overdreven lang. Aan de ene kant is dit jammer, want meer Lizzo is geen straf, maar het maakt het album wel een krachtig statement. Er staan geen fillers op, iedere track komt goed tot zijn recht. Hopelijk komt Lizzo haar nieuwe tracks snel live uitvoeren.’

Als afsluiter mag ook het Britse psychedelische folkduo The Heavy Heavy dik tevreden zijn met hun beoordeling. Met hun debuut-ep Life And Life Only scoren zij maar liefst een 8.0. ‘The Heavy Heavy mag volop putten uit het verleden, het duo raast als een frisse bries door het hedendaagse muzieklandschap. Life And Life Only is een opbeurende collectie nummers die niet snel genoeg tot een volledig studioalbum kan worden uitgebouwd. De debuut-ep is even nostalgisch als origineel en bewijst dat er nog genoeg lessen uit het muzikale verleden getrokken kunnen worden om de toekomst van veel schoonheid te voorzien.’

Ben je nou benieuwd naar wat onze favorieten van juni waren? Deze kan je hier vinden.