Het beste van de muziekmaand oktober (2022)

Oktober was de maand dat het Amsterdam Dance Event na een paar rustigere jaren (in verband met een niet nader te noemen virus) dan eindelijk weer in volle glorie kon losbarsten. Ook was het de maand dat popprinses Rihanna na een paar rustigere jaren op muzikaal vlak haar langverwachte comeback heeft gemaakt. Ook andere grote namen kwamen met nieuwe muziek. Daarover later meer in dit overzicht.

Track op Repeat

Pitou brengt al jaren prachtige nummers uit, maar is tot noch toe redelijk onderbelicht gebleven. Dat duurt waarschijnlijk niet lang meer. Op moment van schrijven is nieuwe single Dancer pas drie dagen uit, maar persoonlijk wist ik na de eerste keer luisteren al dat een nieuwe favoriet geboren was. Waar de eerder dit jaar uitgebrachte singles Big Tear en Angel, afkomstig van de volgend jaar te verschijnen langspeler Big Tear, al erg sterk waren, is Dancer een nummer dat je bij luisterbeurt nummer één al bij de kladden pakt om je vervolgens niet meer los te laten. Een oorwurm van een refrein en de melancholie waar we de Amsterdamse zangeres van kennen worden gecombineerd met een iets meer uptempo palet aan geluiden. (David Rooker)

 

Topalbums

Zowel qua productie als qua positieve beoordelingen mag je oktober gerust een topmaand noemen. Zo is er maar liefst zeven keer een 8.0 uitgedeeld en drie keer een 8.5. Toch kan maar één iemand baas boven baas zijn. Die eer gaat deze keer naar Taylor Swift. Met haar vierde in eigen beheer uitgebrachte nieuwe album Midnights wist zij maar liefst een 9.0 binnen te slepen. ‘Op Midnights heeft Swift goeddeels afscheid genomen van de indiefolk-stijl die te horen was op haar vorige twee platen Folklore en EvermoreMidnights kent een meer synth-pop-stijl. Niet de bombastische Billie Eilish-uitvoering, maar een meer ingetogen typische Swift-stijl. Interessant is dat eerdere stijlen van Swift zich hiermee makkelijk laten vermengen, waardoor er een soort country-synth/synth-folk ontstaat die uitstekend past bij het slapeloze-nachten-thema op Midnights. Nieuw of vernieuwend? Misschien niet. Spannend? Jazeker! Wat resteert is de eerder gestelde vraag of dit een goéd album is, iets uitgebreider te beantwoorden. Nee, dat is het niet, het is  geweldig goed! Alle facetten die Midnights boven het maaiveld konden uittillen, zijn vol overtuiging, zelfvertrouwen en glans ter hand genomen. Zowel conceptueel, tekstueel, productioneel als muzikaal weet Taylor Swift haar eigen gecreëerde lat nóg een tandje hoger te leggen. De afgelopen jaren hebben zes van haar albums, zes weken aaneengesloten op nummer één in de hitlijsten gestaan. Dat kunnen alleen The Beatles ook zeggen. Zonder twijfel krijgt Taylor Swift met dit nieuwste pareltje dat gedeelde record in haar eentje in handen. Midnights is namelijk subliem en een briljante manier om slapeloze nachten het hoofd te bieden. Of je nu bewonderaar, luisteraar of piekeraar bent: Taylor Swift pakt je op Midnights bij de hand en gaat met je mee op reis langs jouw eigen verschrikkingen en zoete dromen. Geniaal.’

Net iets daaronder vinden we Heads Will Roll-hitmakers Yeah Yeah Yeahs terug. Met hun vijfde langspeelplaat mogen zij maar liefst een 8.5 in hun notitieboekje bijschrijven. ‘Uit het oor, uit het hart. Dat leek een beetje het lot te zijn geworden van de New Yorkse rockband Yeah Yeah Yeahs. Het vorige album, Mosquito, dateert alweer van bijna tien jaar geleden, evenals hun laatste optreden in Nederland. Dan is de kans levensgroot dat je in de vergetelheid raakt. Hoe kun je dan beter terugkomen dan met het (slechts) acht tracks tellende album Cool It Down: een (slechts) 33-minuten durende streling voor oor, hart en ziel. Cool It Down is de wachttijd van bijna 10 jaar meer dan waard gebleken. Het album mag dan slechts acht nummers tellen en net iets langer dan een half uurtje duren, het gunt je tegelijkertijd alle gelegenheid om langdurig te dagdromen. Existentiële vragen over de wijze waarop we ons verhouden tot onze planeet worden daarbij onbewust aangewakkerd. Cool It Down is als albumtitel daarbij overigens het antwoord op elk van deze vragen. Indrukwekkend.’

Ook zangeres Maan mag meer dan tevreden zijn. Met haar nieuwe lp weet ook zij een 8.5 te scoren. ‘Toen Maan in 2015 meedeed aan The Voice Of Holland was ze net begonnen aan een tussenjaar. Kort daarvoor had ze namelijk het gymnasium afgerond en twijfelde of ze medicijnen of psychologie moest gaan studeren. Dat tussenjaar is intussen al zo’n zeven jaar bezig en heeft nogal wat successen opgeleverd. Miljoenen streams, hits in de hitlijsten, verschillende muziekprijzen en uitverkochte shows door het hele land. En nu is er een tweede album met de titel Leven. 25 jaar zijn, jezelf ontdekken, kijken waar je prioriteiten liggen, losbandig zijn met veel feesten en weinig verantwoordelijkheden hebben: dit is waar deze plaat over gaat. Naarmate het einde van het album in zicht is valt het op dat Maan in haar nieuwe liedjes qua productie de boel niet zo heel bombastisch heeft aangepakt. In de tracks die eerder al op single verschenen is dat wel het geval en zet ze zichzelf echt neer als de ultieme Nederpop prinses. Daardoor is Leven als album een plaat die prima balanceert tussen alles wat goed werkt op radio en tv en liedjes die je gewoon in je eentje wil beleven, zonder dat je daar voor de dansvloer op moet. Dit album is duidelijk beter dan haar eerste. En dat ze ooit die talentenjacht gewonnen heeft, dat is gewoon niet zo belangrijk. De succesvolle carrière die daarna kwam wel. Lekker zo doorgaan Maan!’

Daarnaast kreeg de Amerikaanse folkband Bonny Light Horseman voor hun tweede langspeler Rolling Golden Holy een verdienstelijke 8.5 uitgereikt. ‘Met Rolling Golden Holy heeft Bonny Light Horseman een album gemaakt dat in meerdere opzichten tijdloos is. Het tiental tracks laat zich baseren op muziek die decennia en soms zelfs eeuwenoud is, terwijl je hier toch gewoon met tien gloednieuwe nummers te maken hebt. Tijdsgrenzen vervagen. En naar de toekomst gericht is Rolling Golden Holy een plaat die absoluut niet snel gaat vervelen. Een sfeervol herfstalbum dat spontaan het beeld van vallende bladeren, vroege zonsondergangen en kommen dampende pompoensoep oproept. Een duurzame bron van warmte dat nog vele najaren meegaat.’

En ook zanger Lee Fields heeft een goede indruk achter weten te laten. Met zijn nieuwe album weet hij maar liefst een 8.3 binnen te hengelen. ‘Sentimental Fool is soul volgens het boekje. Niet in de zin dat Fields een formule uitmelkt, maar vooral dat hij zijn soul en zaligheid in de nummers legt. Het hele spectrum aan emoties die bij de liefde horen wordt vaardig en diep doorleefd met de luisteraar gedeeld. Nergens twijfel je aan zijn hartenkreten. Brengt Fields hiermee nog iets nieuws te berde? Is de soulmuziek een nieuwe invalshoek rijker? Nee. Is dat erg? In het geheel niet. Bij iedere track vloeit de soul uit je speakers. Fijn dat er nog immer nieuwe soul van deze kwaliteit geproduceerd en uitbracht wordt, zodat je niet veroordeeld bent om eindeloos je oude soulplaten te recyclen. Hoe lekker dat ook moge zijn, de nieuwe oude soul van Lee Fields is een genot. Met of zonder hartzeer is Sentimental Fool een kleine veertig minuten puur genieten. Vakmanschap en rauwe passie smelten samen in een spannende soul stew.’

Tot slot wisten Fred again.., Waylon, Alex Siegers, Red Hot Chili Peppers, Arctic Monkeys en Candy Dulfer het met hun album(s) allemaal op een meer dan keurige 8 te houden.

Verder had onze redactie een interview met oud-Delain frontvrouw Charlotte Wessels over haar nieuwe soloalbum Tales From Six Feet Under Volume II. Dit interview kan je hier lezen.

Ben je nou benieuwd naar wat onze favoriete platen van september waren? Klik dan hier om daarachter te komen.