A$AP Rocky – At.Long.Last.A$AP

Het leek het perfecte moment om zijn album At.Long.Last.A$AP te droppen: De 26-jarige rapper A$AP Rocky was in de bloei van zijn leven. Zo was hij aan het ontwerpen voor verschillende kledingmerken, en was hij bezig met zijn acteerdebuut in de film Dope. Tot op 18 januari zijn beste vriend Steven Rodriquez – A$AP Yams – overleed.

A$AP Rocky – echte naam Rakim Mayers – brak in 2011 door met Live.Love.A$AP. De mixtape was een mix van New York-hiphop met invloeden uit de dirty south. Rocky is onderdeel van het collectief A$AP – verwijzend naar Always Strive And Prosper – opgericht door A$AP Yams. Twee jaar later kwam er het album Long.Live.A$AP. Een studioalbum dat volgens velen een veel te dikke laag commercie over zich heen had gekregen. Met daarop nummers waarvan hij later zei dat ze nu niet meer uitgebracht zouden worden. Lange tijd was het stil rondom de New York-native, tot dat hij eind 2014 in Londen een nieuw nummer liet horen. Het was het vervolg op Pretty Flacko, een single die rond de tijd van Live.Love.A$AP uitkwam maar niet op het album stond. Lord Pretty Flacko 2 zou de eerste single worden van Rocky’s opkomende album.

De invloeden van Yams’ overlijden komen duidelijk naar voren op Rocky’s laatste album. De albumhoes is een overduidelijke verwijzing naar de overleden Yams. Het album begint met het religieus-klinkende Holy Ghost. Waar Rocky rapt over de spanning tussen de verleidingen van het verkopen van je ziel voor geld, en het behouden van een ruwe kant. De sterke kant van het album bevindt zich voornamelijk aan het begin van het album. Zo komt op vier het nummer L$D – Love Sex Dreams langs. Rocky slaat met dit nummer een andere weg in dan hij gebruikelijk doet. Het nummer, dat samen met de meest spacende edoch intense video uit kwam, is veel ‘zachter’ dan we voornamelijk van Rocky gewend zijn. Dit misstaat de rapper echter niet, helemaal niet als rond de drie minuten een intermezzo begint. Op het album is dit intermezzo het nummer Excuse Me. Op dit nummer rapt Rocky echter weer zoals hij rond 2011 deed; on point, vloeiend, en alleen maar harde lines.

Een van de hoogtepunten is de banger Electric Body met collega Schoolboy Q. Op de trap-achtige beat gooit Rocky de ene harde line na de andere. Inhoudelijk is het wat ‘leger’; er wordt gerapt over de standaard onderwerpen: vrouwen, drugs, etc. Maar de algehele vibe van het nummer zorgt er voor dat je zo snel mogelijk een ticket naar New York wil boeken om uit te gaan met Rocky.

Opvallendste feature op het album is ongetwijfeld Joe Fox. Een jonge Engelsman die Rocky op een uitstapje naar Londen tegenkwam. Daar probeerde Joe Fox zijn album te verkopen aan Rocky. Toen Rocky de compilatie hoorde was hij positief verrast. Hij nodigde Fox uit in de studio en een paar maanden later staat hij met vijf nummers op het album.

Rocky sluit af met Back Home, met daarop een outro van de overleden Yams. Hierin wijst hij op het feit dat A$AP als collectief altijd voor zou lopen, en dit ook altijd zal blijven doen.

Na het luisteren van At.Long.Last.A$AP heb je aan de ene kant een heel andere A$AP Rocky gehoord dan je gewend bent. Toch herken je ook zijn flow uit de tijd dat hij Trilla uitbracht. De vernieuwende kant komt vaker positief verassend dan negatief.

Het album At.Long.Last.Asap staat duidelijk weer dichter bij A$AP Rocky dan het commerciëlere album Long.Live.A$AP maar lijkt gelukkig niet op een onmogelijke greep naar het verleden.