Tyler, The Creator – CHROMAKOPIA

Waardering

7

8

Het komt tegenwoordig nog maar zelden voor dat een album niet op vrijdag wordt uitgebracht. Toch doorbreekt Tyler, The Creator dit patroon door zijn zevende en nieuwste plaat, CHROMAKOPIA op een maandag, uit te brengen. Opvallend genoeg heeft hij ervoor gekozen het album niet om middernacht te lanceren, maar om 06:00 uur ‘s ochtends (11:00 uur in Nederland). Reden hiervoor was: ‘Jullie kunnen gewoon wakker worden als jullie klaar zijn met slapen en ernaar luisteren’, zegt Tyler op zijn socials.

Bij elke nieuwe plaat van Tyler, The Creator lijkt hij een nieuw alter ego te introduceren. Zoals hij bij het album IGOR de rol van IGOR aannam, zo neemt hij nu het personage CHROMA aan bij CHROMAKOPIA. De twee platen hebben veel gemeen; ze lijken bijna broer en zus. Waar het album IGOR een nadrukkelijk roze palet had, brengt CHROMAKOPIA de complementaire kleur groen in beeld. Bovendien klinken de tracks op beide albums gelijkaardig, wat een gevoel van nostalgie oproept naar de tijd van IGOR.

Tyler lijkt diep na te hebben gedacht over CHROMAKOPIA en zijn karakter CHROMA. Sinds de aankondiging van het album zijn er verschillende theorieën ontstaan over de verhaallijn achter de visuals en de plaat. Zo zou CHROMA geïnspireerd zijn door het personage Chroma the Great uit het boek The Phantom Tollbooth. In dat verhaal dirigeert Chroma een orkest dat de wereld elke dag kleur geeft; zonder hem zou alles zwart-wit blijven. Dit sluit aan bij de St. Chroma-snippet waarin één druk op de knop de wereld van zwart-wit naar kleurrijk doet veranderen. Een andere theorie verwijst naar het gebruik van een green screen, of chroma keying, om kleuren en beelden digitaal toe te voegen. Ondanks de vele speculaties zullen we uiteindelijk via Tyler zelf moeten ontdekken wat de echte inspiratie achter CHROMA is.

CHROMAKOPIA opent met de track St. Chroma, het lied waarmee Tyler ook zijn plaat aankondigde. In dit lied hoor je de kenmerkende stem van Daniel Caesar op de achtergrond, wat veel enthousiaste reacties uitlokte. Een andere unieke feature is Tylers moeder, Bonita Smith, die zowel het nummer opent als afsluit. Zij is een terugkerend figuur in Tylers muziek en is in dit album ook te horen in Darling, I, Like Him, en Thought I Was Dead. Bonita Smith is altijd een grote steunpilaar geweest in Tylers carrière, en CHROMAKOPIA is gebaseerd op al het advies dat zij hem heeft gegeven. Op het einde van het album benadrukt Tyler dit in het lied I Hope You Find Your Way Home, als eerbetoon aan haar steun en de impact van haar woorden op zijn leven.

Naast Daniel Caesar en Tylers moeder komen er nog veel andere artiesten voor in de nummers van CHROMAKOPIA: Teezo Touchdown, Childish Gambino, GloRIlla, Sexyy Red, Lil Wayne, ScHoolboy Q en Doechii dragen allemaal bij. Interessant genoeg worden deze artiesten niet vermeld als features, wat een mysterieus tintje aan het album toevoegt.

Een opvallende track is Rah Tah Tah, waarin Tyler veel verwijzingen maakt naar zijn eerdere tracks en songs van andere artiesten. Zo keren bepaalde teksten uit DOGTOOTH van het album CALL ME IF YOU GET LOST terug. Dit nummer belicht de chaotische kant van het album, met Tylers kenmerkende agressieve rapstijl en dreigende productie. Deze rauwere kant komt ook terug in Sticky en Thought I Was Dead.

Al met al lijkt Tyler steeds meer open te worden in zijn muziek. Als CHROMA draagt hij dan misschien een masker, maar verder houdt hij weinig verborgen. CHROMAKOPIA is weer een typisch Tyler, The Creator-album: chaotisch, maar een lyrisch meesterwerk. Elk nummer vertelt een verhaal, en elk nummer heeft een connectie, hetzij met de andere songs op dit album of met zijn eerdere werk.