Hans de Booij – Hoe Had Ik Het Anders Moeten Doen

Hans de Booij

Waardering

7

8

Hans de Booij heeft een haat-liefdeverhouding met de muziekwereld. Hij wil wel schrijven, hij wil wel zingen, maar verder is het allemaal een hoop gedoe. Nadat hij besloot de hit Annabel uit 1983 niet meer te zingen, ging het bergafwaarts. Hij vertrok uit het land, en vluchtte in drugs en drank en wind en zeilen: als schipper ging hij door het leven. Na wat eerdere pogingen is De Booij echt weer terug met het album Hoe Had Ik Het Anders Moeten Doen.

En terug is De Booij zeker. Voor januari staat er een theatertour op het programma. De singles Mooier en De Knecht (niet op het album) kwamen al eerder dit jaar uit en op het nieuwe album staan nog meer pareltjes. 

De opener Hoe Had Ik Het Anders Moeten Doen lijkt een mededeling aan iedereen die zich afvraagt of De Booij spijt heeft van zijn reizen over de wereld in een verdoofde toestand. Nee dus. Wat verder opvalt is dat de stem van de zanger geen decibel heeft geleden onder zijn wilde leven. Uithalend, met gemak een ritme overbruggend, en iedere zin zingend met zijn hart. De teksten zijn soms adembenemend mooi, zoals in de track De Dooie Bladeren: (‘Maar het leven scheidt zoveel liefdes/Van lieverlee en zonder geluid/En de zee wist alle sporen/Wist zachtjes alle sporen/Van iedereen die ooit beminde… uit’)

Het album bevat een ode aan zijn moeder (In De Ogen Van Mijn Moeder), een nostalgische herinnering aan Johan Cruijff (Nummer 14) en in de vorm van Op Slot een bespiegeling op de lege straten van de steden zonder uitgaansleven. Dat nummer schreef hij al aan het begin van de coronacrisis en verraadt een vooruitziende blik.

De saxofoon speelt zoals altijd een grote rol in de muziek van De Booij. Nieuw is het koortje van keurige meisjes dat op bijna alle liedjes ietwat hinderlijk aanwezig is. Het album is geproduceerd door Hans Vrolijk en Adri-Jan Hoes, de zoon van platenbaas Johnny Hoes, en dat is te horen. Bijna ieder liedje neigt naar een smartlap. De Booij maakt zich er zelf niet druk om (‘zo gaat dat in de stal van Hoes’), maar live blijven de meisjes en de drummer thuis, aldus De Booij: ‘Dan sta ik gewoon met mijn twee muzikanten op het podium’. Het hopen is dus een beetje op een live-album van Hoe Had Ik Het Anders Moeten Doen. Maar deze albumversie biedt wel heerlijke talmende tonen en schitterende, beeldende teksten. En Mooier 2.0 is een track die tot een van de mooiste van zijn werk gerekend mag worden.