Howling – Sacred Ground

Iedereen die ook maar een beetje van elektronische muziek houdt kon er sinds de aankondiging van hun debuutalbum niet omheen: Howling lanceerde vandaag Sacred Ground. Met als klappers de populaire tracks (en remixes) Stole The Night en Signs. Het resultaat is een album dat in teken staat van een bijzondere samenwerking, improvisatie en eenvoud.

Howling bestaat uit de Australische Ry Cuming (The Acid) en Duitser Frank Wiedemann (Âme). Cuming ontmoette dj en producer Wiedemann in 2010 voor het eerst op Skype via een gezamenlijke vriend. Cuming is vooral bekend als underground folk zanger en brak door met de hit Berlin. Wiedemann was al jaren een bekende in de Duitse techno scene.

Cuming zegt in een interview tegen The National Student “We ontmoette elkaar en er ontstond meteen een oprechte en eerlijke band. We begonnen elkaar muziek te sturen en zo ontstond het nummer Howling. Dat was de start van een mooie reis die eigenlijk nog maar net is begonnen”. En dat is best bijzonder, aangezien de twee een compleet andere muzikale achtergrond hebben én op twee verschillende delen van de wereld wonen.

Toch werd debuutnummer Howling in 2012 onder Wiedemann’s eigen label Innervisions in Berlijn gedrukt. Hiervoor werkte ze onder andere samen met het Berlijnse label Monkeytown (Modeselektor) en Counter Records (Odesza). Tot hun verrassing bleek de release een groot succes. Dat kwam mede doordat Dixon het nummer destijds opnam in zijn Boiler Room set. Het duo Howling was geboren en al snel volgde ontmoetingen in studio’s in Europa en Amerika.

De eerste single op Sacred Ground, Signs, is meteen ook representatief voor het hele album. Signs start met een kalme intro begeleid door piano en dromerige vocals en de mooie rauwe stem van Ry Cuming. Wat volgt is een langzaam opbouwende beat, waar ook elementen van Wiedemann’s diepe en gelaagde sound in te herkennen is. Het nummer geeft perfect weer hoe de twee hun eigen muzikale achtergrond succesvol hebben gecombineerd.

De instrumentale nummers Zurich, Quartz en Lullaby zijn juist meer evenwichtige composities, die langzaam verder gaan in de richting van downtempo elektronica. Het is juist deze sound die op het moment populair lijkt te zijn bij het grote publiek. Daarbij lenen sommige tracks zich perfect voor remixes, zoals Âme deed met het nummer Stole The Night en Rødhåd met Signs.

Het is vooral die bijzondere samenwerking en de combinatie van folkloristische invloeden met techno dat Howling momenteel tot zo’n groot succes of misschien zelfs wel tot zo’n hype maakt. Zelf hebben ze een spirituele kijk op wat ze doen. Daarbij blijven ze hun vertrouwen om samen muziek te blijven maken benadrukken. Dit bewustzijn straalt door in de warmte van de muziek van hun debuutalbum.

Luister hier naar het nummer Signs: