Meltheads – Decent Sex

Decent Sex

Waardering

8

Decent Sex with a decent person’ schreeuwt zanger Sietse Willems uit zijn longen terwijl de band volledig in de overdrive gaat.

Het is simpelweg een geweldige start van het debuutalbum Decent Sex van het Belgische Meltheads, opgericht in 2018 en bestaande uit Tim Pensaert (bas), Simon De Geus (drums), Yunas De Proost (gitaar) en dus frontman Willems. Meltheads uit Antwerpen brengt een vorm van postpunk met flarden extreme noiserockerupties.

Het titelnummer begint nog bijna funky met een basloopje, maar halverwege wordt de zang steeds dwingender, meer staccato, luider. ‘She tells me that she still loves me’ spuugt Willems inmiddels bijna wanhopig uit, terwijl de drums meebeuken. Of eigenlijk: alle muziek meebeukt.

Dat soort wendingen laat Meltheads vaker horen. Ook Night Gym en Vegan Leader Boots veranderen ergens over de helft van tempo en stijl. En hoewel we het hebben over nummers van pak ‘m beet tweeënhalve minuut werkt dat heel goed.

Op I Want It All brengt het Belgische viertal voor het eerst een dameskoortje in, wat meteen aan Herman Brood en zijn Bombitas doet denken, al zou Brood dit hoge tempo zelfs op speed niet kunnen bijhouden.

Theodore (lees: t’adore) is het middelpunt van de plaat. Net als op opener Decent Sex giet Meltheads er afwisselend een harde noise-saus overheen. Deze geweldige transities kunnen zomaar het handelsmerk van de band worden, want dat zet Meltheads apart van een meer mainstream punkgeluid. Theodore is dan ook prachtig.

De band gelooft niet in rustpuntjes. Het gaat van snel naar sneller naar snelst. Uitgerekend op het nummer Gear (versnelling) trapt Meltheads aan het einde zowaar een seconde of vijf even op de rem, wat van humor getuigt.

Op Screwdriver klinkt een piano én is het dameskoortje er weer (en dus toch ook weer even die Herman Brood-vibe). Ook krijgt gitarist De Proost zomaar de ruimte voor een korte solo. Want Meltheads opereert vooral als team en is geen muzikale onemanshow.

De inspiratie van de band zal ergens in de vorige eeuw liggen bij bands zoals de The Offspring en nog eerder bij Ramones, maar dan opgepimpt met invloeden uit de hedendaagse Amerikaanse noise- en postmetalscene (denk aan bands als KEN mode en Great Falls).

De Belgen gaan eruit met een knal met het net geen één minuut durende nummer Melvin, waarbij nog even alle remmen losgaan.

Hier en daar had met name de bas nog wel iets prominenter aanwezig mogen zijn, nog iets extremer. Maar lieve hemel, wát een debuutplaat leveren deze vier jongemannen af.

Het debuutalbum Decent Sex van Meltheads verschijnt vrijdag 9 februari.