Nick & Simon – NSG

NSG

Waardering

7

Conceptalbums zijn er wel vaker geweest voor Nick & Simon. Kerstalbums, live-albums: ze staan allemaal in hun discografie. Uitgangspunt voor NSG, hun nieuwste plaat, was het maken van eigen liedjes waarbij Simon & Garfunkel als inspiratiebron moesten dienen. Dat gebeurde tijdens het schrijfproces en bij de daadwerkelijke opnames. Met het schrijven van de liedjes kreeg het Volendamse duo hulp van namen als Paul de Munnik, John Ewbank, Nielson en Guus Meeuwis. Voor de opnames werd uitgeweken naar Amerika, waar Jay Newland (vooral bekend door zijn werk met Norah Jones) het album produceerde en gevestigde Amerikaanse sessiemuzikanten de liedjes inspeelden.

NSG (wat dus staat voor Nick & Simon & Garfunkel) is een combinatie van rustige songs en wat meer opzwepende stukken. Nu zijn we dat wel gewend van Nick & Simon-albums, maar de productie van de liedjes is dit keer wat bescheidener. Met name de rustige liedjes zijn songs die niet zo heel erg aanwezig hoeven te zijn. Een mooi liedje als Oostenwind kabbelt bijvoorbeeld rustig voort en gaat in op de misschien wel meest pure vorm waarin je Nick & Simon ooit te horen krijgt. De mannen klinken hierin ook relaxt en ingetogen, alsof ze de zangpartijen in één take hebben opgenomen. Net zo vredig en haast net zo puur zijn liedjes als Nooit Niet, Wachten Tot De Zomer en Waarom. Akoestische gitaar, piano, mooie samenzang: ja, hier is het Volendamse duo duidelijk goed in, maar vernieuwend? Dat is het niet.

Jarenlange Maanden is het beste liedje van NSG, omdat de vrolijke melodie je als luisteraar gewoon even blij maakt. Het is een nummer dat volgens Nick & Simon het beste hun album samenvat. Tijdens het schrijfproces kwam de inspiratie van Simon & Garfunkel’s Cecilia uit 1970, waar het duo destijds een grote hit mee scoorde. Met een beetje geluk zou dat met Jarenlange Maanden ook weleens kunnen gebeuren. De ‘oooh hooo hoho’s’ in het refrein zullen hier een groot aandeel in hebben.

Bijna net zo vrolijk is het opbeurende Voor Jou Alleen, dat oorspronkelijk in demo-vorm een pianoballad was. Een liedje waarbij Bridge Over Troubled Water van Simon & Garfunkel oorspronkelijk het vertrekpunt was. Uiteindelijk kwam Jaap Kwakman van de 3JS met het idee om het liedje om te bouwen naar een uptempo nummer. De inbreng van een steelgitaar geeft het liedje een aangename en typerende Amerikaanse country-vibe mee. Ja, zo zijn Nick & Simon nog niet vaker op een plaat te horen geweest, dus knap gedaan.

Qua zang hoor je in de nummers soms wat oneffenheden terug. Iets wat het duo expres niet heeft glad getrokken tijdens het afmixen van hun plaat. Simon & Garfunkel hadden in de jaren ’60 namelijk ook niet de middelen om hun mooie zangpartijen glad te strijken, en toen klonk ook lang niet alles even gepolijst. Rafelrandjes waren dus absoluut aanwezig en omdat dit hele album toch is opgenomen met een knipoog naar hun Amerikaanse helden, besloten Nick & Simon juist om niet alles met perfectie recht te trekken. Dat is iets wat de mannen siert en uniek is in een tijd waar autotune de normaalste zaak van de wereld is.

Als je je afvraagt hoe je NSG het beste zou moeten omschrijven is het antwoord: verrassend en vertrouwd tegelijk. De samenzang klinkt hetzelfde als altijd, terwijl sommige liedjes een verassende invalshoek hebben door de aanwezigheid van bepaalde instrumenten. Daarnaast is er een fijne balans tussen rustige liedjes en uptempo stukken. Een grote toekomstige radio-hit hoef je (op Jarenlange Maanden na) als luisteraar dit keer niet echt te verwachten. NSG is een album dat om de totaliteit gaat, in plaats van het scoren van een paar hitsingles.

De plaat is een aangenaam project voor iedere Nick & Simon-liefhebber, waarmee de donkere dagen wat extra kleur krijgen. En nu maar hopen dat het duo met deze liedjes snel mag stralen in de mooiste theaters van Nederland.