Major Lazer – Music Is The Weapon

6

7

Eerder dit jaar kwam Lay Your Head On Me van Major Lazer uit. Die track was de voorloper van het album Music Is The Weapon waar naast deze single nog elf andere nummers op staan, inclusief de nieuwste single QueLoQue, toch voelt het geheel wat karig aan, want alles bij elkaar duurt de hele plaat net iets meer dan een halfuurtje.

Het hele album staat vol met gastartiesten en samenwerkingen, zo is voor het openingsnummer Alessia Cara ingehuurd. Hell and High Water doet sterk denken aan Know No Better en klinkt heerlijk om mee af te trappen. Daarna hoor je Busy Signal aan het werk op Sun Comes Up. Deze zanger ken je mogelijk nog van de hit Watch Out for This uit 2013. Sun Comes Up is een heel ander nummer en klinkt als een heerlijke partytrack, waardoor de zomer nog net wat langer duurt.

Als je kijkt naar oude Major Lazer-nummers dan staan er op dit album nummers die niet zo zeer lijken op eerder materiaal zonder dat het vreemd wordt. Bam Bam, Tiny en Oh My Gawd zijn helemaal in de stijl zoals je die al langere tijd kent van Diplo, maar Trigger en Lay Your Head On Me passen niet direct in dat straatje. Vooral Trigger met de zang van Khalid is totaal iets anders dan al het eerder uitgebrachte werk.

En na het vertrouwd klinkende Can’t Take It From Me gaat Major Lazer op de Spaanse tour, en om eerlijk te zijn had dat niet gehoeven. Rave de Favela klinkt als de Spaanse Hoofd, Schouders, Knie en Teen en het rustige Que Lo Que lijkt een verdwaald Spaanstalig liefdesliedje. Marijuana is wel weer een geweldig feestnummer, waarbij je zin krijgt om uit je stoel te springen en te gaan dansen en mee te zingen. Het is zonder twijfel het hoogtepunt van het album. Als laatste mag J Balvin nog opdraven om samen met El Alfa het nummer Qur Calor in te zingen.

Al met al is het op Music is the Weapon een feest van vele gastartiesten. Dat is logisch als je zelf niet zingt, maar als je zo goed bent in produceren en je je album deze titel meegeeft dan mag er ook wel iets instrumentaals voorbij komen. Want na een krappe 34 minuten kunnen de slingers ingepakt worden en is het feest voorbij.