De Amerikaanse Tinashe had tien jaar geleden een vliegende start met het nummer 2 On met medewerking van niemand minder dan SchoolboyQ, maar het bleek haar carrière niet de verwachte boost te geven. Wel een platendeal. Maar na een paar niet zo succesvolle albums bij major label RCA nam Tinashe Jorgensen Kachingwe (inderdaad, ze heeft zowel Afrikaans als Scandinavisch bloed) in 2019 het heft weer in eigen handen.
Vorig jaar kwam al BB/ANG3L uit, deel één van een geplande trilogie waarop ze zich meer en meer focust op pure zwoele r&b die haar op het ranke lijf geschreven is. Hiermee neemt Tinashe afstand van een wat middelmatige mix van r&b en pop, met autotune en vocalen die soms een beetje achter bleven bij haar ontegenzeggelijke kwaliteiten. Natuurlijk zijn BB/ANG3L en ook haar nieuwste album Quantum Baby, want daar hebben we het over, niet gespeend van commerciële ambities, maar dan nog moet je geluk hebben dat TikTok je een handje helpt. In dit geval door het nummer Nasty op te stuwen in de vaart der volkeren.
De zangeres is buitengewoon uitgesproken als het over romantiek dan wel seks gaat (uw recensent weet nu dat OT niet voor ‘Over Time’ staat), maar ze is ook van de scherpe oneliners. Niet zo gek, met haar acteerervaring in bijvoorbeeld de comedyserie Two and a Half Men. Een duidelijk voorbeeld vormt de opening van No Broke Boys met ‘Ex on the line, just as I suspected/No one really gets over me.’ Zoals de meeste nummers gaat No Broke Boys over flirten, aantrekkingskracht en teleurstelling, kortom over het grotemensenleven.
Tinashe werkt gebruikelijk met een keur aan producers, en dat is op het slechts 22 minuten en 8 nummers durende Quantum Baby met onder andere Nosaj Thing en Ricky Reed niet anders. Dat levert toch een redelijk consistente plaat op, met op de beatloze opener No Simulation na vooral rustige begeleiding, spaarzame effecten en al dan niet sobere beats.
Het sterkste deel van Quantum Baby bestaat uit achtereenvolgens Thirsty, Red Flags en Cross That Line. Drie mooi gezongen tracks in de beste r&b-traditie, waarvan je zou wensen dat het een album lang zou duren. De catchy afsluiter Nasty (‘If you keep up with me, I’ll keep on comin’ back/If you do it too good, I’m gonna get attached’) bleek een terechte keuze als single en geeft het korte project Quantum Baby toch de exposure die het verdient.