Sophie Straat & het Metropole Orkest – Gebroken Spiegels

Pak iets te drinken en te eten en ga er even goed voor zitten. De samenwerking Gebroken Spiegels van Sophie Straat en het Metropole Orkest duurt namelijk een klein kwartier. Oké, net geen dertien-en-een-halve minuut. Het nummer is als het ware een grote medley en tevens stijlenclash. Die begint zoals je een samenwerking tussen een orkest en een smartlappenzangeres zou verwachten, maar na de eerste ‘single’ is er ineens een overgang naar energieke rock. Halverwege keren Straat en het Metropole Orkest weer terug naar hun licht theatrale startmodus, al is de piano minder prominent aanwezig dan in het intro. Daarna komen er nog twee rockpassages. Eerst een wat orkestralere aanloop met dreigende slagen en strijkers en daarna gaat het weer in een razend tempo, alvorens de muziek weer rustig afbouwt. Over de tekst van Gebroken Spiegels zegt Straat tegen het ANP: ‘Mensen kunnen het zien als één verhaal, maar ook als meerdere verhalen. Dat is aan de luisteraar.’ Het lied gaat eerst over de geboorte van een kind, vervolgens over een (vervelende) Engelse toerist en daarna een sekswerker. ‘Je zou je kunnen voorstellen dat het om dezelfde persoon gaat. Is die baby bijvoorbeeld een vervelende man geworden, of is het de sekswerker geworden?’