De Staat liet vorige maand weer eens van zich horen met de intrigerende single THE KING. Daar voegt de kunstzinnige rockband nu een volgende single aan toe met THE FIRE. Een nummer waarmee De Staat ons wil wijzen op de problemen van de huidige consumptiemaatschappij: wij kijken toe hoe de wereld in brand staat, terwijl wij ons van een afstand rustig bezighouden met de dagelijkse beslommeringen. ‘THE FIRE gaat over het comfortabele idee dat de rampen van de wereld veilig aan de andere kant van het scherm blijven. We hangen in die stille ruimte tussen weten en doen — en vanaf deze kant is het makkelijk om het een met het ander te verwarren’, zo legt frontman Torre Florim uit.
Met de single kondigt De Staat ook gelijk een nieuw album aan. Die plaats gaat simpelweg DE STAAT heten. Florim: ‘We hebben als band vaker gespeeld met thema’s als macht, geloof en de steeds dunnere lijn tussen realiteit en fictie. De huidige wereld trok ons verder die donkere kant op, en het voelt opeens alsof die naam die we 25 jaar geleden bedacht hebben, een diepere betekenis krijgt. Alsof we hier onbewust al die tijd naartoe hebben gewerkt. Daarom heet ons zevende album DE STAAT.’
Het nieuwe album verschijnt op 18 september.