Backxwash (echte naam Ashanti Mutinta) is een Zambiaanse rapper en producer, die op 17-jarige leeftijd naar Canada emigreerde. Haar songs gaan veelal over drugs, occultisme, queerness en geloof. Dat is gedeeltelijk (en misschien wel meer dan dat) terug te voeren op haar streng christelijke opvoeding. Het feit dat Backxwash een transvrouw is, is ook niet onbelangrijk. Only Dust Remains is haar vijfde langspeler, en het is de hóógste tijd dat de wereld de muziek van Backxwash leert kennen. Of misschien wel dat de muziek de wereld van Backxwash leert kennen.
Je zou haar sound kunnen plaatsten tussen Death Grips, JPEGMAFIA en Diamanda Galas, terwijl Black Dresses, een eveneens Canadese ‘queer’ metalband haar grote inspiratie is. Het resultaat is een heftig én aangrijpend mengsel van horrorcore en experimentele hiphop. Waar Backxwash van 2019 tot 2022 elk jaar een album uitbracht, waarvan de laatste drie als een indrukwekkende trilogie gezien kunnen worden, zat er drie jaar tussen His Hapiness Shall Come First Even Though We Are Suffering en Only Dust Remains; een belachelijk korte titel voor haar doen.
Het album opent met de track Black Lazarus. Zoals bij veel songs gaat het over haar eigen mentale staat, terwijl ze ook verder kijkt dan haar eigen leed: ‘Why the fuck am I complaining here / When there’s kids in Gaza with a missing father’. Langzaam neemt de intensiteit toe, komen de drumslagen harder aan.
History of Violence behandelt een van de treurigste kanten van kapitalisme. Het gaan over lijken, ook aan oorlogen moet geld verdiend worden: ‘And these fuckers gonna say it’s all about peace / Check the stats motherfucker it’s all about greed.’
WAKE UP is een stevig rocknummer, qua beat, qua stem die je bij je strot grijpt, dit is signature Backxwash. Muzikaal is Only Dust Remains iétsje minder ruw en donker dan eerder werk, maar daarvoor in de plaats komen wat meer muzikale details. Dat blijkt bijvoorbeeld halverwege WAKE UP als de muziek getemperd wordt en een koortje haar begeleidt, terwijl er niets aan de boodschap wordt ingeboet: ‘Through the blackened skies I will not go gentle/ I will nót go gentle’ wordt er met veel overtuiging duidelijk gemaakt. Het is een monument van een track.
Alle tracks bestaan uit flinke lappen tekst, een ‘writersblock’ lijkt niet te bestaan voor Backxwash. Naast de eerdergenoemde thema’s gaat het ook over horror, paranoia en geweld tegen transvrouwen.
Hoewel er dus weinig te lachen valt, zorgt Stairway to Heaven weldegelijk voor een glimlach omdat de prominent aanwezige gitaar eerder als David Gilmore van Pink Floyd dan als Jimmy Page van Led Zeppelin klinkt. Nadat ze eerder al eens een andere occulte grootheid, Ozzy Osborne sampelde in de openingstrack van God Has Nothing to Do with This Leave Him Out of It uit 2020: ‘Oh no no, please God help me’.
Op de titeltsong worden we nog even verblijd met een Nina Simeone sample: ‘What I hope to do all the time, is to be so completely myself’. De plaat kon niet beter worden samengevat. Backxwash is een artiest met een unieke stijl en Only Dust Remains is een krachtig, compromisloos album. Maar een album dat onverwacht zoet afsluit met een swingend en hoopgevend gospelkoor, zodat je toch nog enigszins optimistisch het pand verlaat.