Dierks Bentley – Gravel & Gold

Waardering

7

Al op jonge leeftijd raakte de nu 48-jarige in Arizona geboren Dierks Bentley geïnteresseerd in de typisch Amerikaanse country en bluegrass muziek. Met de in de VS zeer succesvolle single What Was I Thinkin’ maakte hij in 2003 zijn debuut. In zijn nu twintig-jarige carrière wist Bentley zich tussen de groten in dit genre te scharen. Uit zijn tiende album Gravel & Gold blijkt dat de sleet er nog lang niet op zit.

Uiteraard is Gravel & Gold gemaakt in Nashville, de hoofdstad van de countrymuziek. En de plek waar Bentley nu al een groot deel van zijn leven woont. Gravel & Gold ademt dan ook door de longen van een goede countryartiest.  Gravel & Gold staat vol met heerlijke akoestische tokkels, slide- en leadgitaar-riffs en duivelse strijkpartijtjes op de viool. Er zit een mooie opbouw in de nummers. Maar eerlijk: na de veertien songs op het album is het wel weer genoeg. Niet dat de kwaliteit niet goed is, maar na verloop van tijd gaat het genre simpelweg vervelen.

Toch is het de moeite waard Gravel & Gold te beluisteren. Zeker voor de die-hard fans en vergis je niet: die zijn er in ons kikkerlandje genoeg.  Elk nummer heeft op zijn eigen manier wat te vertellen. Alleen al de titels Sun Sets in Colorado, Bear At My Funeral en Cowboy Boots (een duet met Ashley McBryde) roepen het échte cowboy-gevoel op. Dat geldt ook voor de ballad Heartbreak Drinking Tour, waarin een cowboy wegvlucht om een tocht te maken langs de kroegen waar hij als een stoere man het verdriet van zijn verdwenen vriendin wegdrinkt. In Still pakt Bentley zijn gitaar om over datzelfde liefdesverdriet te zingen.  De mooiste ballad is Old Pick Up waarin de teksten het gevoel oproepen van even weg willen vluchten van deze godvergeten plek met een oude pick-up truck. Mijmeringen van een cowboy in het eenzame leven op en rondom een stille ranch.

Hoewel de meeste songs veel melancholie oproepen, staan er op Gravel & Gold niet alleen maar trieste songs. Zo lijkt er in Something Real en Gold een kudde wilde paarden door je huiskamer te denderen.  Een stevige en uitstekend opgebouwde song waar de ‘paarden’ zich in de breaks even inhouden om daarna weer los te gaan. Verder zit er in Ain’t All Bad een geweldig gitaarriffje dat steeds weer terugkomt. En ook in het iets rustigere Roll On zit een mooi solo op de snaren.

Zeker noemenswaardig is het slotnummer High Note. Een samenwerking met Billy Strings met waanzinnig snel en funky tokkelwerk, veel tempowisselingen, waarin het ene snaarinstrument het andere afwisselt en de nadruk wordt gelegd op de kundigheid met de snaren. Op het eind heeft het nummer een lange fade-out, waarbij je de lonesome cowboy langzaam weg ziet rijden naar de einder met de ondergaande zon. Het zorgt voor een supergave afsluiting van Gravel & Gold.

Gravel & Gold van Dierks Bentley is vooral gericht op de échte country- en bluegrass fans. Het is een uitstekend album om eens op verkenning te gaan in dit genre. Al wordt het na veertien nummers met veel getokkel en gepingel op de snaren tijd voor een andere muzikale beleving, Gravel & Gold is zonder twijfel een hoogstaand muzikaal kunststuk in zijn eigen genre.