Met de release van DÍA slaat zangeres en producent Ela Minus een duidelijk andere weg in dan met haar debuutalbum acts of rebellion uit 2020. Dat album kenmerkte zich door lichtvoetige techno en dance dat naadloos thuishoorde in de clubs.
Na dat succesvolle debuut heeft de Colombiaanse zangeres zo’n beetje over de hele wereld gezworven (haar thuisland, Los Angeles, Seattle, New York, Mexico stad en ten slotte Londen) voor inspiratie, reflectie en om na te denken over hoe nu verder… met het leven en de muziek. Daarbij geïnspireerd door een uitdrukking afkomstig uit haar geboorteland: Abrir Monte, wat poëtisch zoveel betekent als het openen van paden door het lichte geblader. Niet verwonderlijk dat het album dan ook opent met een track met die titel. En dat die track als vanzelfsprekend een muzikale representatie is van de voornoemde zoektocht. Een aarzelend begin met pulserende synthesizers komt halverwege steeds meer ‘op gang’ om zo een prima opmaat te vormen voor BROKEN.
BROKEN is één van de vier tracks die al uitgekomen zijn voor release van het album. Naast QQQQ en UPWARDS heeft Minus vorig jaar de introductie van haar nieuwe album gestart met de slottrack: COMBAT. De vier tracks zullen de fans van Minus, maar ook nieuwe luisteraars, wel een aantal keer op het verkeerde been hebben gezet, en dat is eigenlijk ook wat je overkomt als je het album in zijn geheel beluistert.
Na BROKEN, dat na een rustige opbouw al snel verandert in een lekkere dance track, volgt IDOLS dat poppyer en vriendelijker klinkt maar waar de tekst toch met een andere boodschap aan de haal gaat: ‘All it took was a little blood to see what I’m really made of/It’s a shame that it takes pain to know who we are.’
IDK is één van de absolute hoogtepunten van het album. Een gewaagde duistere industriële track met vaak overstuurde bas en synthesizers waar Minus haar stem virtuoos gebruikt om de juiste sombere stemming op te roepen. In QQQQ verloochent Minus haar Colombiaanse roots niet om te verzuchten dat na de duisternis van IDK het allemaal wel mag eindigen (Que se acabe aquí). Deze track had zo afkomstig kunnen zijn van een album van Grimes.
Met I WANT TO BETTER lijkt Minus de ommekeer aan te willen kondigen, maar muzikaal is dit wel een misser. Met de haast kinderlijke sound is dit veruit de minste track van het album.
Wat volgt is de drieluik ONWARDS, AND en UPWARDS. Twee lekkere stuiterende dancetracks met daartussen het onbegrijpelijk intermezzo AND. Zou AND in de opbouw van het album niet veel beter hebben gepast achter IDK?
Lange tijd om hierover na te denken heb je niet, want met het andere hoogtepunt van het album, COMBAT, word je opnieuw aangenaam verrast door de veelzijdigheid van Minus. Een beeldschone, in het Spaans gezongen ballad die het album waardig afsluit.
Met DÍA levert Ela Minus een prima album af dat het meeste opvalt door de wat onsamenhangende opbouw, een aantal onmiskenbare hoogtepunten en slechts één misser. Niet slecht voor de altijd lastige opvolger van je debuutalbum.