“Dat gevoel als je de hele nacht hebt gedanst en je verliest zeven uur aan muziek. Dat je iemand ontmoet die je echt leuk vindt, en je kust gewoon de hele nacht, urenlang. Je verliest de tijd. Dat is vanwege een staat van eusexua.” Zo omschreef einde 2024 FKA twigs het door haar geïntroduceerde begrip eusexua.
FKA twigs is met recht als een kameleon die altijd verrast en verbaast. In haar rol als danseres, model (o.a. met een geruchtmakende campagne voor Calvin Klein), maar zeker ook als muzikant en producent. Waar ze ooit in 2014 startte met LP1 en een vernieuwende R&B sound introduceerde, niet in de minste plaats door haar unieke falset sopraanstem met enorm bereik, volgde vier jaar later het veel ingetogener maar bloedmooie MAGDALENE.
Met de mixtape CAPRISONGS als wat vlakke ‘interlude’ en waar FKA twigs de samenwerking opzocht met tal van artiesten, zoals bijv. The Weekend (tears in the club), is er nu dus EUSEXUA.
EUSEXUA is moeilijk te duiden en daardoor des te fascinerender. Het is geen echt dancealbum, alhoewel de openings- en titeltrack anders doet vermoeden als deze halverwege echt losgaat. Girls Feels Good is onversneden triphop in de categorie Madonna’s Ray of Light. En Perfect Stranger is de electropoppy uiting van eusexua: You’re perfect, baby / My perfect stranger / You’re beautiful, you’re worth it / You’re the best and you deserve it / You’re a stranger, so you’re perfect / You’re a stranger, so you’re perfect / I love the danger / You’re the perfect stranger.
De kenmerkende stuiterende drums, handtekening van producer Koreless, hoor je terug in, hoe toepasselijk ook, Drums of Death. Het tempo gaat nog verder omhoog in Room of Fools. Maar in die track word je ook voor de eerste keer op het verkeerde been gezet door FKA twigs die het nummer wel op een heel bijzonder Arabisch klinkende wijze eindigt: It feels nice. Inderdaad!
Rustpunt Sticky laat FKA twigs van haar meest kwetsbare kant zien. De ballad verandert langzaam, middels synths die als knikkers op de grond vallen, in een iets meer uptempo nummer. Datzelfde geldt voor Keep It, Hold It. Met het repeterende What have I gotta do? verandert de track halverwege in een onvervalste banger opgeleukt met harp. Opnieuw zo’n verrassing, nu midden in een nummer.
Verrassingen kunnen ook wel verkeerd uitpakken. En dat is het geval met Childlike Things. Met de rap verzorgd door de dochter van Ye en Kim Kardashian vraag je je af waarom in hemelsnaam deze track, die twee minuten en 31 seconden te lang duurt, op dit album terecht is gekomen.
Gelukkig is daar Striptease. De track danst en kringelt magistraal rondom een ongrijpbare houvast van een beat, haast net zo virtuoos als FKA twigs ooit beroemd is geworden met haar ultiem lenig dansen. Het is verbazingwekkend hoeveel muzikale lagen en onverwachte omwentelingen zangeres en producenten in dit nummer hebben weten te stoppen.
Net bekomen van deze virtuositeit is daar met 24hr Dog opnieuw een hoogtepunt. Bijkans valse synthesizers vormen de introductie voor een juweel van een symfonische slow jam ballad over onderdanigheid, een vaak terugkerend thema in FKA twigs teksten.
Met de afsluiter Wanderlust wordt eusexua geprojecteerd op reizen. Opeens is, bij aanvang, FKA twigs stem een stuk lager gepitcht waarna ze vervolgens weer alle registers opentrekt: Give me pure wanderlust. Alsof ze nog een laatste keer haar virtuositeit wil bewijzen.
Wat een album… EUSEXUA is baanbrekend anders dan al het voorgaande wat FKA twigs heeft uitgebracht en opnieuw een fenomenaal statement van het multitalent en de kameleon die ze is.