Frenna – ’t album onderweg naar ‘Het Album’

't album onderweg naar 'Het Album'

Waardering

7

8

Het is bijna anderhalf jaar geleden dat Frenna voor het laatst een album uitbracht. In november 2018 bracht hij Francis uit. Een plaat dat volgens Frenna uit zeven love- en zeven trapsongs bestond. Waar Frenna bij Francis nog een samenwerking met BLØF had en een cover van het nummer Onderweg van Abel, gooit hij het bij ’t album onderweg naar ‘Het Album’ over een andere boeg.

Alhoewel hij niet is afgestapt van de love songs, laat hij zich op dit album vooral inspireren door Caraïbische invloeden en door zijn Afrikaanse roots. Het album heeft overigens één bijzonder kenmerk. Net zoals op Francis maakt hij ook bij ’t album onderweg naar ‘Het Album’ gebruik van de twee zevens. Zijn nieuwste release bestaat namelijk uit zeven totaal nieuwe en uit zeven al eerder uitgebrachte nummers.

Dat Frenna Caraïbische invloeden heeft is op het eerste nummer dan ook gelijk te horen. Het album trapt af met de door Spanker geproduceerde track Goblin, en is een samenwerking met voormalig SBMG-lid Henkie T. Het heeft veel dancehallkenmerken: het tempo ligt hoog, er wordt gebruik gemaakt van een synthesizer, van drums en woorden uit het Jamaicaans Patois. Het album gaat verder met het nummer This Your Song, dat in samenwerking is gemaakt met de Belg Bryan Mg. Hierop komen bij beide artiesten duidelijk hun Afrikaanse roots naar boven.

Het tweede nummer is Money Deh Yah, wat misschien wel de beste productie van het album genoemd kan worden. Ook hier zijn weer de Afrikaanse en Caraïbische invloeden van de artiest te horen. Zo wordt er onder andere gebruik gemaakt van vocals, drums, een goeie bas en een synthesizer. Het is één van de eerder uitgebrachte singles en je hoort aan alles waarom. Money Deh Yah gaat over naar het nummer Blessings. Ook dit is weer een dancehallachtig nummer, waarin hij duidelijk maakt dat hij van de bodem naar de top is gegaan.

Jij & Ik Forever met MELL en Bryan Mg, en Venus met Ronnie Flex en Snelle zijn twee love songs. Hierin maakt Frenna, wanneer hij zingt, zoals vanouds slim gebruik van autotune. Want alhoewel hij niet bekend staat om zijn zangkunsten zijn beide nummers wel aangenaam om naar te luisteren. Van twee love songs gaat hij over naar Jongens van de Mavo met Jonna Fraser, een trap song, om vervolgens weer over te stappen naar twee love songs. Hierin laat Frenna goed zijn veelzijdigheid zien. Opvallend is wel dat ondanks de love songs niet onaangenaam klinken, ze op dit album wel vaak hit or miss zijn. Zo valt Dwars Door De Regen met Delany ontzettend tegen, maar dat vervolgt hij met het upbeat nummer So Nice dat heel lekker klinkt.

Frenna eindigt het album met vijf al eerder uitgebrachte singles. Zo switcht hij van afrobeats naar dancehall om er vervolgens een love song tussen de gooien. Tussendoor laat hij op Bidden In De Jeep horen dat hij het niet altijd makkelijk had: “Dit is Gods werk/Het maakt niet uit hoe vaak we vallen, blijven toch sterk”. Het album eindigt met Mami So Bad, een rustig nummer waar een sample van Ready Or Not van The Fugees wordt gebruikt. Een nummer waarop hij, zoals hij op de rest van dit album, zijn veelzijdigheid laat zien.

Al met al is ’t album onderweg naar ‘Het Album’ een hele sterke release. Frenna weet waar hij goed in is en hij exploiteert dat. Door de Afrikaanse en Caraïbische invloeden laat hij zien dat hij de Nederlandse King of Afro is.