Idina Menzel – idina.

Waardering

8

Van de groene heks uit de broadway musical Wicked of sneeuwkoningin Elsa uit Frozen zal je misschien geen soloalbum verwachten, maar dat is precies wat zangeres Idina Menzel ons geeft. De musicalster laat ons een andere kant van zichzelf zien en heeft naar eigen zeggen haar meest persoonlijke, introspectieve album ooit gemaakt, heel toepasselijk genaamd idina.

Idina Menzel deed in 1995 auditie voor de musical Rent, wat het begin van haar carriere betekende. Een paar jaar later kreeg ze haar misschien wel bekendste rol te pakken: ‘Wicked Witch of the West’ Elphaba in Wicked. Ze won niet alleen duizenden harten met de rol, maar ook een Tony Award. In 2013 dook de zangeres de studio in om de stem van Elsa uit Frozen in te spreken. Het nummer Let It Go werd zo geliefd dat het op nummer 5 in de Billboard Hot 100 terecht kwam en niemand het meer uit zijn hoofd kreeg.

Met haar nieuwe album laat Idina opnieuw zien dat ze over een geweldige en adembenemende stem beschikt, maar het is niet te ontkennen dat ze uit de musicalwereld komt. Opener Small World begint heel gevoelig met een piano en heeft een rustige opbouw, tot Idina uithaalt in het refrein. Als je je ogen dichtdoet, zou je bijna denken dat je in Carré zit. De stem van Idina heeft een ongelofelijk bereik: ze haalt zowel de lage als hoge noten en de uithalen verbazen telkens weer.

Gelukkig heeft Idina het niet bij musicalnummers gelaten. Met Queen of Swords zet ze een swingend en zelfverzekerd nummer neer, met een lekker ritme en een refrein met niet minder lalala’s dan een doorsnee popnummer. Het is te merken dat Idina uit haar muzikale comfortzone stapt. De variatie redt het album, wat anders meer op een soundtrack van een musical zou lijken. Luister trouwens ook vooral even naar de uithaal in dit nummer, want die is écht niet normaal.

Idina vertelt mooie verhalen in het album, maar naast persoonlijke verhalen over verdriet en liefde zijn er ook verrassende nummers. In het rockachtige nummer Cake laat Idina een geheel andere kant van zichzelf zien. ‘One man’s poison is another man’s cake. Yeah, I’m another man’s cake’, zingt ze in de positieve breakupsong. Het is de twist die het album nodig heeft.

Hoe je het went of keert, idina. is een album met een flinke musicalstempel erop. Idina Menzel heeft haar best gedaan om de nummers gevarieerd te houden, Maar over het algemeen is het album bombastisch, dramatisch en is er zeker geen tekort aan flinke uithalen. Maar eerlijk is eerlijk: ze zijn allemaal loepzuiver, so who can blame her?