JPEGMAFIA – I LAY DOWN MY LIFE FOR YOU

Waardering

8

Mocht u niet van hiphop houden, maar wel van stevige gitaren: geef I LAY DOWN MY LIFE FOR YOU van JPEGMAFIA een kans! JPEG (of: ‘Peggy’) heeft experimentele hiphop zo ongeveer eigenhandig op de kaart gezet en op zijn vijfde studioalbum (of zijn zesde als je zijn project met Danny Brown Scaring the Hoes van vorig jaar meetelt) voegt Barrington DeVaughn Hendricks vrolijk verschillende metalsounds toe

De sound op I LAY DOWN kent praktisch geen grenzen, maar de 35-jarige ex-militair bewijst dat dit een meer dan uitstekende plaat kan opleveren.

Opener i scream in this mirror before i interact with anyone zet meteen de toon voor wat we allemaal kunnen verwachten: electronics, vervormde vocalen, heavymetalgitaren, drumkicks. Het doet qua energie een beetje aan Beastie Boys denken.

I’ll Be Right There bouwt op een sample van Don’t Walk Away van Jade, maar Peggy maakt het nummer hoekig met breaks en vervormingen.

Hoewel zijn teksten uiteraard veel van in de rapwereld gebruikelijke bitches en dicks bevat, laat hij in Exmilitary (JPEG is een veteraan, zie ook zijn album Veteran uit 2018) tussen de regels door ook zijn licht schijnen op de situatie in het Midden-Oosten, getuige de tekst ‘Ebrahim Raisi in the heli’, feelin’ foggy/Money, money, money, it made me feel like I’m targeted/Blowing up like I’m IDF, Netty warrants ain’t stoppin’ shit/Say that shit, say that shit.’

Referenties dus naar de eerder dit jaar bij een helikopterongeluk omgekomen Iraanse president Raisi, de Israelische Defence Force en Netty, oftewel Benjamin Netanyahu.

Op JIHAD JOE met zijn loodzware gitaren zoek je overigens tevergeefs naar verwijzingen naar Joe Biden. JPEGULTRA begint vervolgens als een soort TV-showsoundtrack met blazers, terwijl Denzel Curry (als je dan toch vrienden mee laat doen, doe het dan goed) en JPEG er afwisselend agressief en relaxed overheen rappen. Het nummer sluit af met een akoestische gitaar en een hemels koortje. De rustige flow wordt voortgezet in either on or off the drug met wederom een fijne sample en hallucinerende strijkers. Op New Black History komt Vince Staples om de heo kijken.

Over zijn soms merkwaardige maar ook provocerende song- en albumtitels heeft JEPGMAFIA ooit gezegd dat hij zo onder de luisteraars het kaf van het koren probeert te scheiden: als de titel je niet aanstaat en je daarom niet naar de muziek wilt luisteren, donder dan maar op. In die zin is de artiest gewoon een rebelse punker.

In Don’t Put Anything On The Bible geeft JPEG de zoetgevooisde stem van Buzzy Lee alle ruimte om te shinen en zorgt pas halverwege het nummer voor een draai. Een rustig, maar zeer fraai geproduceerd nummer. Het geeft nog maar weer een keer de veelzijdigheid maar bovenal het zelfvertrouwen van de artiest weer, dat hij zo makkelijk van heavy naar hemels switcht.

De New Yorkse rapper van Jamaicaanse ouders laat in 41 minuten een indringende plaat horen, die tot een van de beste hiphopplaten van 2024 gerekend kan worden.