Faithless – All Blessed

8

Na tien jaar is er met All Blessed een nieuw album van Faithless. De band van Rollo en Sister Bliss moet het deze keer stellen zonder het karakteristieke stemgeluid van Maxi Jazz, die met zijn eigen band The E-Type Boys verder gaat. Een beslissing die in goed overleg is gemaakt en Bliss laat weten dat ‘we hem nog steeds missen, maar op een bepaalde manier is hij er toch bij.’ Het gat dat Maxi Jazz achterlaat, is opgevuld met een keur aan gasten: Jazzie B, Suli Breaks, Gaika, Caleb Femi, L.S.K. en Damien Jurado. Hiervan neemt vooral de Britse spoken word poet Suli Breaks een belangrijke plaats in, hij is op bijna de helft van de nummers van de partij.

Op All Blessed voert de vertrouwde combinatie van dance, trance en dub de boventoon; fans van Faithless worden niet teleurgesteld. De band ziet het ook als haar taak om in deze gewelddadige tijden hun muziek vol hoop, liefde en inspiratie naar buiten te brengen: “Dit is muziek met gevoel en het zijn woorden met betekenis”. In de aanloop naar het album bracht Faithless al enkele singels uit: Let The Music Decide, This Feeling en Synthesizer. Alleen het laatste nummer heeft het album gehaald.

Het album opent met Poetry, waarin Suli Breaks gelijk zijn spoken word kunsten mag vertonen. Hij doet je Maxi Jazz niet gelijk vergeten, maar hij vult het gat op aangename wijze. Zijn stem wordt ingebed in een warme synthesizersound en stevige, licht onderkoelde beats. Als de track op stoom komt vloeit het ongemerkt over in Gains, een track die net zo goed Poetry II had kunnen heten. Bij de overgang naar I Need Someone blijkt de plaat eigenlijk een uitgebalanceerde dj set, die je in een prettige trance brengt. De afwisseling komt hier van de zanger Nathan Ball, die ook in het eerder uitgebrachte Synthesizer een belangrijke rol vervult. De eerste vier tracks meanderen de house beats aangenaam voort, pas bij Remember wordt een tempowisseling ingezet. Ook Suli Breaks maakt een kleine draai en gaat meer zingen dan praten.

Na een van de beste nummers van het album, Synthesizer, herpakt de band zich met behulp van Gaika op My Town en sluipen er via zijn bijdrage dancehallinvloeden het nummer in. Het tempo wordt vervolgens op What Shall I do? weer opgeschroefd met stevige industriële ritmes. De titeltrack start met een stukje spoken word, waarna de beats losbarsten en de synthesizers uitwaaieren. Muzikaal en qua klankkleur lijkt het werk van Jean-Michel Jarre de grote inspiratiebron, de track zou ook prima passen op Jarre’s album Zoolook uit 1984. De afsluiter is Take Your Time met de wat omfloerste zang van Damien Jurado. Een rustig einde van een muzikale trip.

All Blessed laat zich het best beluisteren als een doorlopende muzikale trip, de nummers vloeien naadloos in elkaar over waardoor je als luisteraar geheel ondergedompeld wordt. Faithless is met dit album niet echt nieuwe wegen ingeslagen, maar met deze kwaliteit hoeft dat geen probleem te zijn. De band laat zien dat zij na tien jaar stilte, los van wat remixwerk, nog immer een zeer relevante dance-act is. Hopelijk duurt het niet te lang voordat grote festivals weer mogen en mogelijk zijn, want de tracks verdienen het om voor een groot publiek over een festivalweide te beuken.