Trijntje Oosterhuis – Dit Is Voor Mij

Dit Is Voor Mij

Waardering

8

Het moest er een keer van komen: Trijntje Oosterhuis met een Nederlandstalig album, opgevuld met haar eigen, nieuwe geschreven liedjes. Een eerste album met liedjes in onze moerstaal verscheen al in 2017: Leven Van De Liefde, een plaat waarop de zangeres Nederlandstalige klassiekers in een nieuw jasje gooide. Best leuk als tussendoortje maar haar publiek hoopte eigenlijk op een ‘echte’ plaat. Gelukkig had Oosterhuis dezelfde hoop en verzamelde een handvol getalenteerde mensen om zich heen om haar eerste ‘echte’ Nederlandstalige album de juist vorm te geven. Met namen zoals Alain Clark, Glen Faria, Han Kooreneef, Diggy Dex en Linde Schöne schreef ze de liedjes, terwijl Jett Rebel de boel produceerde. Het resultaat: Dit Is Voor Mij, een persoonlijke plaat met een eigen geluid wat een zangeres in de vorm van Trijntje Oosterhuis na al die jaren gewoon dik verdiend heeft.

Met een feelgood openingsnummer en tevens de titeltrack, die is aangevuld met een lekkere funky invalshoek, laat de zangeres meteen weten goed in haar vel te zitten. ‘Dit is voor alle tijd die ik heb gemist, dit is voor alle pijn die ik heb geslikt, dit is voor alle wijn die ik heb geskipt, dit is voor mij en het is pas over wanneer ik dat zeg!’ hoor je haar dan ook vol zelfvertrouwen zingen. Datzelfde zelfvertrouwen klinkt ook terug in Mijn Hart, een fijne Nederpop productie die het goed zou kunnen doen op een radiostation als 100% NL.

De muzikale stempel van Alain Clark is duidelijk terug te horen in de liedjes Ik Kan Het Niet Alleen en Liefde Van Mij. De eerste track heeft een lekkere soul vibe, terwijl de tweede het vooral moet hebben van een Motown-achtige sound. Hoewel ze gemakkelijk door Clark gezongen hadden kunnen worden, is het des te leuker dat ze nu worden ingevuld met de vrouwelijke stembanden van Oosterhuis. Met het door Glen Faria geschreven Wat Je Doet Met Mij maakt de zangeres hierna een uitglijder. De productie ervan klinkt namelijk nogal oppervlakkig en ze gebruikt haar stemgeluid soms zo, dat het stiekem een beetje onprettig wordt. Gelukkig strijkt ze daarna de boel weer netjes met het liedje Klaar waarin een gastbijdrage is weggelegd voor Freddy Tratlehner, beter bekend als Vjeze Fur van De Jeugd Van Tegenwoordig. Een combinatie die je niet direct zou verwachten, maar wel zorgt voor één van de betere liedjes van het album. De lekkere 80’s vibe die we er in horen is een genot voor de oortjes en vooral het pakkende refrein wil je na een paar keer al luidkeels meezingen.

Oosterhuis zou niet tot de top van Nederland behoren als ze geen tranentrekkers zou vertolken. In de ontroerende ballad Blijf stelt ze zichzelf op haar kwetsbaarst op. Wie trouwens goed luistert zal denken dat het liedje iets weg heeft van Hurt van Christina Aguilera. Toeval of zou deze wereldhit uit 2006 een bewuste inspiratiebron zijn geweest? Als Ik Je Laat Gaan dat de zangeres samen schreef met Diggy Dex, is één van de eerste liedjes die voor dit album geschreven werd. Een vrolijk popliedje met een hoog meezing-gehalte dat door de vertolkingen van Glen Faria in Beste Zangers en Edsilia Rombley in The Passion al een eigen leven heeft gekregen, maar nu dan eindelijk door Oosterhuis zelf op een album vertegenwoordigd wordt. Iets om heel blij van te worden!

Puur en opnieuw heel kwetsbaar horen we de zangeres in Nooit Voorbij waarin ze begeleid wordt door Lavinia Meijer op de harp. Zo’n lief, klein liedje die voor even voor de juiste afwisseling zorgt. Met Maël (geschreven door Henny Vrienten) zet Oosterhuis haar 3-jarige dochter in het zonnetje. Uiteraard een lief gebaar en het liedje heeft door het luie zondagmiddag-gevoel best een aardig karakter, maar de lengte van zes minuten is ons wel iets te lang van het goede…

Datzelfde zondagmiddag-gevoel zet Oosterhuis ook door in de liedjes Ik Hou Van Jou en Ik Ga Mee. Eerlijk gezegd raken we nu een beetje verveeld omdat deze songs gewoonweg niet de juiste ingrediënten hebben om op je netvlies te blijven plakken. En ze was net zo goed bezig! Gelukkig krijgen we met Jij & Ik (het allerlaatste liedje) een happy end. De zangeres weet hierin de invloeden van soul en disco op een lekkere manier met elkaar te blenden, terwijl ze zingt over de verliefdheid die ze voelde toen ze haar huidige vriend Alvin Lewis (tweelingbroer van haar soulmate Berget Lewis) tegen het lijf liep. Ook leuk is de gastbijdrage van Candy Dulfer halverwege. Ja, dat muzikale netwerk van Oosterhuis blijkt nog altijd goed in elkaar te zitten. En datzelfde netwerk is door het maken van dit album uitgebreid met nieuwe en frisse gezichten die haar muziek de juiste feeling hebben gegeven waar we als luisteraars soms zo naar kunnen uitkijken. Conclusie: Dit Is Voor Mij is een plaat met hier en daar een schoonheidsfoutje, maar over het algemeen gewoon een lekker Nederlands product waar we de komende tijd nog wel even zoet mee zullen zijn.