WILDES – Other Words Fail Me

Waardering

7

Dat het Verenigd Koninkrijk een rijke voedingsbodem is voor musici wisten we al langer. Wat opvalt is dat er de laatste jaren een generatie Britse vrouwen is opgestaan die – ondanks hun jonge leeftijd – met persoonlijke teksten en een behoorlijke bagage aan levenservaring de wereld aan het veroveren is. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Celeste, Holly Humberstone, Wet Leg, Beabadoobee en Wolf Alice. Een naam die zeker een plaats in dit rijtje verdient met haar debuutalbum Other Words Fail Me is WILDES.

WILDES is een relatieve nieuwkomer. Haar debuutsingle Bare dateert namelijk alweer uit 2016 en is inmiddels zo’n 15 miljoen keer beluisterd op Spotify. Bijna drie jaar geleden verscheen de ep Let You Go van haar hand met daarop een bijzonder mooie uitvoering van Don’t Think Twice, Its Alright, in 1963 geschreven door Bob Dylan voor zijn tweede lp The Freewheelin’ Bob Dylan. ‘Een lied schrijven dat net zo goed klinkt op een oude gitaar als met een volledige band, is het ultieme kenmerk van een goed lied. De muziek van Bob demonstreert dat perfect’, aldus de toen 23-jarige WILDES.

Maar vervolgens bleef het lange tijd stil. Dat bleek achteraf alles te maken te hebben met het beëindigen van een gewelddadige relatie en alle herstelwerkzaamheden, zoals het terugvinden van haar eigenwaarde, die daarna volgden. Op Other Words Fail Me maakt WILDES jou in tien innemende, gewichtige en overtuigende tracks deelgenoot van haar ervaringen en levenslessen uit díe periode.

Woman in Love is de openingstrack van Other Words Fail Me en de eerste zin van deze eerste track zet direct de toon en de sfeer van het gehele album. ‘Bitter memories, digging up the treasure I sunk.’ Dat fraaie staaltje Dylaneske taalbeheersing wordt voortgezet in Lightly. Een track over het vinden van een eigen manier om op te krabbelen na een zware periode, waarin de engelachtige zang van Walker en de klanken van een versleten piano een aangename harmonie vormen.

Hoogtepunt van Other Words Fail Me is Far and Wide. Een van de weinige uptempo-tracks over verwoede pogingen om een kansloze relatie te laten slagen door de eigen grenzen los te laten. ‘Trying to make sense of life in the middle/You live then you die, but the rest is a riddle.’ Hiermee laat WILDES nogmaals horen een begenadigde songwriter te zijn die er niet voor terugdeinst om haar bijna obsessievelijke kwetsbaarheid aan de luisteraar op te dringen. Enkele weken geleden zei ze hierover in een interview op BBC Radio 1: ’Wat we allemaal delen, is dat ons pure bestaan afhankelijk is van het vermogen van de mens om onze relaties te creëren, vorm te geven en te verbreken. Het is de schoonheid en de tragedie van de liefde tegelijkertijd.’ Hieruit blijkt des te meer dat WILDES niet bepaald lichte kost is.

Other Words Fail Me mag dan het debuutalbum zijn van een nog jonge singer-songwriter, haar levenservaring en rijke vocabulaire getuigen van een doorleefde en gekwelde ziel. Daar zit hem dan ook direct de keerzijde van dit album. Door de eenzijdige, zeer persoonlijke thematiek krijg je als luisteraar af en toe het gevoel dat je zit te luisteren naar een muzikaal verslag van een reeks therapiesessies. Een sessie of vier is nog te behappen, maar daarna wordt het allengs wat te veel van het goede. Desalniettemin is Other Words Fail Me een aangenaam debuut van een zangeres die zich binnen afzienbare tijd ook internationaal zal kunnen meten aan de Canadese Feist, de Amerikaanse Weyes Blood en de Nieuw-Zeelandse Lorde.