Goeie-Plaat

Rene Verdult – Black Sun Empire

Geen vragen over lifestyle, internationale concerten of met welke persoon ze nu weer in bed beland zijn. Geen vragen die de dag daarna in menig roddelblad verschijnen, inclusief het overdrijven van hier tot aan het welbekende Tokyo. Gewoon één vraag. En nog over muziek ook. “Wat is jouw meest favoriete plaat?” Kom maar op met dat verhaal.

Het Utrechtse drum-and-bass collectief Black Sun Empire is al vanaf 1995 actief in de muziekwereld. 20 jaar later is Black Sun Empire een vast begrip in de drum & bass wereld. We zijn deze twee weken supertrots dat de Goeie Plaat afkomstig is van Rene Verdult van Black Sun Empire. 

Milan en ik leerden elkaar kennen op de middelbare school, half jaren negentig. We hadden allebei een beetje ‘rare’ muzieksmaak, want iedereen in de klas liep in Guns’n’Roses en Iron Maiden T-shirts rond. Wij hadden het vooral over The Orb, Leftfield, The Prodigy, Autechre, Portishead, Aphex Twin en Massive Attack. Ik was al bezig met synthesizers, maar Milan (en zijn jongere broer Micha die er iets later bij kwam) speelde drums in diverse bandjes. Dat kon natuurlijk niet!

Samen gingen we kijken naar wat we met PCs en studio apparatuur konden doen in de slaapkamer van Milan in Utrecht. Er werd ook veel gerookt en kratten bier werden de trap op gesleept. We luisterden op een gegeven moment veel Underworld. Op vakantie naar Terschelling werd hun eerste album grijs gedraaid op de stereo die mee was. Toen we ze live zagen op Lowlands had ik voor het eerst het gevoel dat we zelf ook op het podium moesten staan. Niet omdat we nou zulke natuurlijk podiumdieren zijn, maar omdat muziek heel hard laten horen aan heel veel mensen met veel licht en effecten het mooiste is wat er is.

Pas later ontdekten we drum’n’bass, tijdens het uitgaan in, onder andere, Tivoli. Dat was de muziek die we later zouden gaan maken, omdat dat qua technische vernieuwing en energie het meest overeen kwam met waar we naartoe wilden met onze eigen muziek. Toen werden we vooral geïnspireerd door Ed Rush & Optical, Photek, Bad Company, Stakka & Skynet, Konflict. Hier toch gekozen voor een nummer van Underworld (Rez/Cowgirl) omdat het samen muziek maken leuk is, maar het nooit zal halen bij het gewoon samen hangen en alles luisteren, gamen, drinken lachen en dat soort dingen.

Underworld had (vooral in het begin) een geniale mix van gitaar, piano, techno en zang. Veel energie met goeie melodieën. Maar nummers zijn ook vaak heel lang, ontwikkelen rustig, iets wat je nu minder hoort. Ook hun ideeën over kunst en design (ze hadden een bedrijf dat dat ook allemaal maakte) spraken ons heel erg aan. Dat je als muzikant niet graag dingen uit handen geeft, maar het hele plaatje willen kunnen bepalen. Later zijn we ze kwijt geraakt, wat ze nu doen weet ik niet, maar Rez/Cowgirl geeft me nog steeds kippenvel, zeker de diverse live versies op YouTube!