Goeie-Plaat

Feiertag

Geen vragen over lifestyle, internationale concerten of met welke persoon ze nu weer in bed beland zijn. Geen vragen die de dag daarna in menig roddelblad verschijnen, inclusief het overdrijven van hier tot aan het welbekende Tokyo. Gewoon één vraag. En nog over muziek ook. “Wat is jouw meest favoriete plaat?” Kom maar op met dat verhaal.

Feiertag
Foto: Brechje Tromp

Feiertag is een Utrechtse drummer/producer. UK bass, House en Future Beats kenmerken de sound van Feiertag. Deze zomer scoorde hij een bescheiden hit met het nummer Damn You dat verscheen op bmkltsch rcrds,  het label van dj Mike Mago. Deze week lees je wat de Goeie Plaat is van Feiertag.

Mijn ‘All-time-favourite-song’!? Al dagen scrol ik door de fictieve afspeellijsten in mijn hoofd op zoek naar dat ene vette nummer. Ineens weet ik helemaal niks te bedenken. Wat heb ik in al die jaren allemaal wel niet op mijn cassettedeck, mp3-en cd-speler, Ipod, Iphone, Spotify en iTunes gehad?

Het begon allemaal met rockbands als The Offspring, Nirvana, Rage Against the Machine en The Red Hot Chili Peppers. Daarna werden dat Massive Attack en Bonobo. Momenteel acts als Little Dragon, Flying Lotus, Mount Kimbie en James Blake.

Maar ja ,één nummer?!

Toch blijft er steeds één artiest in mijn hoofd circuleren en dat is Underworld. Deze act is tijdloos voor mij en hier heb ik met zo ontzettend veel plezier naar geluisterd en doe dat nog steeds.

Het was voor mij het begin van de liefde voor elektronische muziek en één van de hoofdredenen om überhaupt muziek te gaan produceren.

De eerste track die ik ooit maakte, was namelijk zo ongeveer een complete kopie van het nummer ‘Two Months Off’; jawel, mijn ‘All-time-favourite-song’ dames en heren!

Ik ontdekte deze act toen ik vijftien jaar oud was. Ik kreeg een mp3-cd met daarop 700MB aan de platen van Underworld. Het album ‘A Hundred Days Off’ was mij het meest dierbaar. Tracks als ‘Two Months Off’ deden het ‘m, maar even goed nummers als ‘Twist’ en ‘Sola Sistim’. Dit soort muziek kende ik nog totaal niet. Deze groep had in elke track een diepe, sublieme, percussieve groove en ging van ‘dancevloer-hard’ naar ‘spacende-slaapkamermuziek’.

Wat ik graag deed in die tijd, was in mijn eentje op een volle zaterdagmiddag door Utrecht lopen met Underworld op mijn kop. Het had iets magisch; al die drukke mensen die maar praten, druk doen en ‘shoppen’, en daar tegenover ikzelf, in mijn eigen wereld.

Het klinkt wellicht gek, maar van in mijn eentje -met Two Months Off keihard op de oren-, naar die krioelende menigte kijken, gaf mij een bepaald soort rust en kracht. Dat was mijn eigen wereld, IS mijn wereld; dat gevoel krijg ik nog steeds als in mijn eentje tracks bouw in mijn eigen studio. De wereld om je heen vergeten, in je eigen coconnetje die diepe space/droomwereld op zoeken.

Underworld, zoals jullie zelf al zeggen in deze negen minuten durende trip met de fantastische groove, de diepe akkoorden en de repeterende zin:

YOU BRING THE LIGHTS IN!