Bat For Lashes is al reeds 17 jaar de bijnaam van multidisciplinair kunstenaar Natasha Khan. Khan is een gelauwerd singer-songwriter, multi-instrumentalist, visueel artiest en film director die voor de corona pandemie al menige erkenning in de wacht sleepte met haar muziek, zoals Brit Awards en Mercury Prize nominaties. Haar composities zijn gebruikt als soundtrack in de filmreeks The Hunger Games en in reclamespots voor onder meer Thierry Mugler, Chanel en Gucci. Live optredens op Coachella en Glastonbury bevestigen haar status.
Met The Dream of Delphi keert Bat For Lashes na 6 jaar terug vanuit Californië naar het Verenigd Koninkrijk, een dochter van 3 jaar met de naam Delphi rijker en een verbroken relatie met de vader van Delphi armer. Genoeg materiaal voor een album dus. Zoals ze ook bevestigt op haar website: ‘This album is dedicated to my daughter Delphi and is about both the intimacy and rawness of birthing and mothering her during a global pandemic in 2020 and the cosmic realisations I had as a human being following this experience.’
De muziek van Bat For Lashes laat zich het best omschrijven als spookachtig, ambient, soms minimalistisch, waarbij piano en Khans mooie zuivere (vaak neuriënde) stem meestal de belangrijkste ingrediënten vormen.
De eerste vijf nummers van het album zijn stuk voor stuk wonderschoon en voldoen aan de hierboven gegeven omschrijving. Openings- en titeltrack zet meteen de toon. Christmas Day is een prachtig korte track dat zeker in de opening doet denken aan het 4 Hero van weleer (‘You’re a gift/You’re from me/But you’re not mine’). Letter To My Daughter heeft een nerveus synthesizer loopje als initiële basis maar die wordt snel naar de achtergrond gedrukt door Kahn’s fraaie serene lyrics. At Your Feet is overwegend instrumentaal om te eindigen met Enya–klinkend engelengezang. Al deze nummers voelen als een haast overdadige muzikale ode aan dochter Delphi. The Midwives Have Left is als een slotakkoord: het is een stemmig, haast somber nummer. Alsof dit nummer het afscheid uit Californië moet duiden.
Met Home horen we de eerste up-tempo beats en klinkt Bat For Lashes opeens bijna als Billy Eilish. Deze verrassende maar niet bijster geslaagde stijlbreuk wordt gevolgd door het volledig uit de toon vallende intermezzo Breaking Up. Liep daar opeens Kenny G met zijn smooth klinkende saxofoon ongevraagd de studio in en zijn ze vergeten die opname te wissen?
Deze onbegrijpelijke keuze wordt gelukkig snel hersteld in de laatste drie nummers. Opnieuw is dochterlief daarin het middelpunt. Delphi Dancing is een kort en wat duister, op synthesizer gebaseerd, religieus klinkend nummer. Her First Morning is opnieuw zo’n betoverend mooie track waar piano en Khan’s vocale kunsten meer dan tot hun recht komen. En Waking Up is een echt prachtig slotstuk dat eigenlijk uit twee gedeeltes bestaat: een hypnotiserende synthesizer vermengd met engelachtige ooh’s en aah’s gaat halverwege over in louter piano, stilistisch en fabelachtig gespeeld.
Als toegift bevat het album nog een ietwat overbodige bonus: een Extended Strings Version van de titeltrack.
Dream for Delphi is in bijna alles een album waar Bat For Lashes de liefde voor haar dochter, het moederschap en de veranderingen die dat met zich mee heeft gebracht bijzonder fraai en op haar eigen bekende wijze tot uitdrukking laat komen. Het is allemaal wonderschoon, maar misschien ook iets teveel van het goede als je het album in zijn geheel beluistert. De stijlbreuk en intermezzo halverwege het album zorgen daarbij helaas niet voor de welkome afwisseling, integendeel zelfs.