Na jaren als bassist van 5 Seconds of Summer kiest Calum Hood met zijn debuutalbum ORDER chaos ORDER voor een meer persoonlijke benadering. Op deze soloplaat laat hij het poppunkgeluid grotendeels achter zich en verkent hij een ingetogener en melodieuzer spectrum van pop en indierock. Wat overblijft is een verrassend samenhangend en gevoelig album, waarin zijn stem en muzikaliteit volop de ruimte krijgen.
ORDER chaos ORDER opent sterk met Don’t Forget You Love Me, waarin een pakkende gitaarriff en geleidelijke opbouw van drums zorgen voor een krachtige start. De overgang tussen couplet en refrein is vloeiend, al mist het refrein qua productie enige diepgang. Toch vormt het nummer een passende introductie tot Hoods nieuwe geluid. Zijn warme stem, die goed past bij dit type muziek, komt meteen goed tot zijn recht.
Op Call Me When You Know Better kiest Hood voor een lichte elektronische invulling binnen een poprock- sound De productie is helder, en alle instrumenten zijn afzonderlijk goed te onderscheiden. Sweet Dreams en I Wanted To Stay brengen vervolgens meer rust, met catchy melodieën en een stem die eerlijk en persoonlijk overkomt. De basriff in I Wanted To Stay voegt daar in het middenstuk extra diepte aan toe, terwijl de ritmische drums op de achtergrond het tempo levendig houden.
Halverwege wordt de sfeer persoonlijker en wat meer ingetogen. Sunsetter begint met een akoestische gitaar, en bouwt subtiel op naar een elektrische passage zonder de zachtheid te verliezen. All My Affection volgt een vergelijkbaar pad. Die terughoudendheid past goed binnen het geheel van het album, waarin subtiliteit een belangrijke rol speelt.
Endless Ways begint met fluisterende zang en een dromerige melodie. De sfeer doet bijna sprookjesachtig aan, tot een plotselinge baslijn en percussie het nummer terugbrengen naar de realiteit. De thematiek – jezelf hervinden via de ander – komt goed tot uiting in de tekst: ‘Sometimes it takes somebody else / To get to know yourself’. Met Streetwise verhoogt Hood het tempo, wat voor de nodige afwisseling zorgt na de reeks rustigere nummers. Dark Circles combineert een licht indiegeluid met thema’s als zelfinzicht en verlies. Het is een donkerder nummer, waarin de emotionele onderlaag overtuigend wordt neergezet. De plaat eindigt met Three of Swords, een trager nummer waarin de stem van Hood zwaarder klinkt. Het afsluitende gitaarspel geeft het album een afronding die zowel melancholisch als definitief aanvoelt.
Met ORDER chaos ORDER levert Calum Hood een stevig en samenhangend eerste album af. Het album mist misschien de ene onvergetelijke hit die hard inslaat, maar als compleet werk is het sterk. Hood heeft een eigen stem gevonden, en is daarmee goed geslaagd in zijn aspiratie om zich los te maken van de bandcontext en zichzelf neer te zetten als solist. De productie is strak, de arrangementen zijn goed uitgebalanceerd en zijn stem draagt elk nummer moeiteloos. Soms mist een refrein wat impact, maar het gevoel van oprechtheid blijft overeind. Wie op zoek is naar een introspectieve, goed opgebouwde plaat, vindt in ORDER chaos ORDER een verrassend sterk solodebuut.