The Killers – Pressure Machine

Pressure Machine

Waardering

6

6

7

6

Veel grote bands van de voorbije twintig jaar hebben – sommige meer dan eens – aan stijlbreuk gedaan. Muse probeerde nagenoeg alles, Editors en Coldplay speelden met wisselend succes met  verschillende genres en Arctic Monkeys deed het twee jaar geleden misschien nog wel het meest radicaal met Tranquility Base Hotel + Casino. Dan moeten wij als nummer vijf ook wat, zal ultieme stadionrockband The Killers gedacht hebben getuige het conceptalbum Pressure Machine.

Hoewel de albumtitel en de terugkeer van leadgitarist Dave Keuning misschien insinueren dat het een stevig rockalbum gaat worden, is het tegendeel waar. Voor Pressure Machine keerde frontman Brandon Flowers mentaal terug naar het Amerikaanse dorpje Nephi. Dat leidt tot veel meer countryrock en soms zelfs wat blues. Door het veelvuldig gebruik van de harmonica krijgt een aantal nummers, zoals de treurige ballad Terrible Thing en het excellerende Cody, een sfeer mee die nadrukkelijk Bruce Springsteen aandoet. Dat is ergens ook niet zo gek, want door de single Dustland – die niet op het album staat – is het bekend dat de artiesten de voorbije periode met elkaar om de tafel hebben gezeten.

The Killers opent elk nummer een kort geluidsfragment, waarin een inwoner van Nephi geïnterviewd wordt over het dagelijkse leven in of de historie van het dorp. Het is een originele manier om je kennis te laten maken met het kleine plaatsje in Utah, maar haalt wel steeds het ritme uit het album. Zeker na de meer rockende bangers van Pressure MachineWest Hills en Cody – wil je het liefste dat er wordt doorgepakt. Na een fraaie gitaarballad als Runaway Horses met Phoebe Bridgers is het interview een minder onaangename onderbreking. 

Een onaangename onderbreking kan ook slaan op Desperate Things. De meest experimentele track van Pressure Machine valt compleet tussen wal en schip. Het nummer bevat effecten die de muziek door de vocals heen laten struinen als een olifant door een porseleinkast. Ook titeltrack Pressure Machine is niet van het betere materiaal. De hoopvolle start wordt verpest door het hoge gezang van Flowers in deel twee en ook de schelle strijkers zijn geen goede toevoeging. Op The Getting By zorgen de strijkers eerder voor extra slaap in de ogen, dan dat ze je betoveren.

Het grootste probleem is dat The Killers door een conceptalbum als Pressure Machine zijn eigen karakteristiek aan de kant zet. De houvast is daardoor weg. Binnen het bedachte kader oogt de groep als een losgeslagen projectiel dat soms prachtig raakschiet en dan weer iets doet dat wenkbrauwen doet fronsen.