Birgit Schuurman: ‘Het is nog steeds popmuziek, maar dan met een melancholische sound’

De laatste jaren zagen we haar vooral in films, theaterproducties en televisieseries maar inmiddels heeft Birgit Schuurman de liefde voor muziek maken weer helemaal teruggevonden. Op 28 maart verschijnt na twaalf jaar eindelijk weer een nieuw album onder de titel A Fool For LoveNieuweplaat.nl sprak met haar.

Dit album heb je gemaakt compleet naar eigen artistieke zin en vrijheid. Dat moet heerlijk zijn geweest!

‘Inderdaad, dat was heel fijn! Dit hele album heb ik in eigen beheer opgenomen. Bij elke beslissing die genomen moest worden ben ik helemaal bij mezelf gebleven, bij mijn eigen smaak en bij mijn eigen gevoel. Bij mijn vorige album liet ik me nog weleens leiden door een A&R manager die dan zei: ‘Als je iets meer van deze sounds gebruikt dan werkt het goed bij Radio 538 of als je juist weer die andere sounds gebruikt is het weer wat meer geschikt voor 3FM.’ Ik werd dus heel erg verleid om iets te maken waarvan ik dacht dat het zou aanslaan en wat anderen mensen fijn zouden vinden. Daar was ik soms wel gevoelig voor. Daarom heb ik tijdens dit proces de nummers zo min mogelijk aan andere mensen laten horen. Natuurlijk, ik maak zo’n plaat niet alleen voor mezelf, maar hoop ook dat de buitenwereld er van zal genieten. Maar op het moment dat ik bij elke keuze mezelf blijf en dus achter elk geluidje en elke melodielijn sta, dan zal je als luisteraar altijd voelen dat het oprecht en authentiek is waar je naar luistert.’

Wat is de grootste uitdaging geweest tijdens het maken van dit album?

‘Het uiteindelijke samenstellen van de plaat. Eerst had ik het idee dat een hele plaat schrijven de grootste uitdaging zou zijn, maar dat proces verliep eigenlijk super organisch. In twee jaar tijd heb ik zo’n vijfentwintig songs geschreven met allemaal verschillende co-writers. Tijdens één van de eerste sessies ontstonden Fuel My Fire, Stranded en High On Love. Drie liedjes waarvan ik meteen al wist dat ik ze wilde opnemen. Daarna had ik nog zo’n twintig songs over om uit te kiezen en uiteindelijk waren dat er nog maar vijf. Toen heb ik wel even zitten hikken omdat ik twaalf nummers in m’n hoofd had als een soort heilig getal voor de uiteindelijke tracklist. Zo’n kill your darlings-fase, heel erg lastig. Uiteindelijk heb ik de twaalf los kunnen laten en is het bij de tien beste liedjes gebleven.’

Waarom A Fool For Love als albumtitel?

‘Ik heb een liedje geschreven dat A Fool For Love heet maar de vibe ervan was me net iets te zwaar en te melancholisch. Daarom is het niet op het album gekomen. Toch bleef de titel door mijn hoofd spoken omdat ik mezelf wel als een sukkel voor de liefde zie. En dan vooral als het gaat om een nieuwe verliefdheid. Het verlangen naar verlangen.’

Aan alle liedjes op de plaat heb je zelf meegeschreven. Wie of wat is je grootste inspiratiebron als het gaat om liedjes schrijven?

Sweet Surrender heb ik voor mijn zoontje geschreven, dus dat was een inspiratiebron. Bij andere liedjes haalde ik inspiratie uit mijn relatie of mensen om me heen. Meestal omschrijven ze een gevoel wat zich binnen mezelf afspeelt, maar ik maak ook gebruik van gefantaseerde personen die bijvoorbeeld overdag in verkeerde relaties leven en ‘s nachts juist zichzelf worden.’

Welke namen van muzikanten/schrijvers heb je om je heen verzameld om dit album de juiste vorm te geven waar je zo naar opzoek bent geweest?

‘Dat is een fijne combinatie geweest van echte singer/songwriters zoals Stef Classens (uit De Beste Singer-Songwriter van Nederland) en producers die wat meer uit de pop-hoek komen zoals Bart Janssen, Sjoerd de Vries, Tom Tukker, Bas Nuiver en Rijmar de Goede. De combinatie van allerlei verschillende mensen met verschillende achtergronden die ik te gek vind, hebben samen met mij toch maar mooi een bepaalde eenheid gevonden.’

Je eerste album had duidelijk een rock-randje, de tweede was een Gwen Stefani-achtige popplaat. Hoe zou je de sound van A Fool For Love kunnen omschrijven?

‘Het is nog steeds popmuziek maar dan met een melancholische en filmische sound. Organic sounds meets programmed. In veel liedjes zitten ook strijkersarrangementen die op de één of andere manier heel mooi samen smelten met geprogrammeerde beats. Zo’n gevoel van old meets new.’

In veel liedjes zitten strijkersarrangementen die op de één of andere manier heel mooi samen smelten met geprogrammeerde beats. Zo’n gevoel van old meets new

Je noemt deze plaat de beste die je ooit gemaakt hebt. In dat opzicht is de release al een succes, maar als we het over dromen hebben, wat wens je dit album dan toe?

‘Dat hij door veel mensen gehoord gaat wordt natuurlijk! Wat tof is dat het luisteren zich niet alleen tot Nederland hoeft te beperken. Op Spotify for Artists zie ik bijvoorbeeld weleens dat ik in Paraguay, Nieuw-Zeeland en Bangladesh ben beluisterd. Super gaaf is dat. En ik hoop natuurlijk dat ik straks lekker veel live de nummers mag gaan spelen.’

Tijdens de releaseparty in de Melkweg ga je alle liedjes voor de eerste keer live spelen. Blijft het bij die ene avond of kunnen we je elders in het land bewonderen?

‘Dat is absoluut de bedoeling maar omdat ik er muzikaal zolang uit ben geweest, wil ik niet gelijk een tour gaan plannen en de muziek gewoon eerst zijn weg weer laten vinden naar het publiek. Ik zet eerst in op de komende maanden door op een aantal mooie festivals te spelen, daar heb ik heel veel zin in!’

A Fool For Love is verkrijgbaar sinds 28 maart
Fotografie: Charlotte Apituley