In Memoriam: Liesbeth List (1941-2020)

Ze was een publiekslieveling. Een bijzondere, sterke vrouw die nogal wat voor haar kiezen kreeg, in de 78 jaar dat ze leefde. Liesbeth List: de Grande Dame van het Nederlandse chanson. Haar successen vonden vooral in de jaren ‘60 en ‘70 plaats met klassiekers als Pastorale, Te Veel Te Vaak, Kinderen Een Kwartje en Heb Het Leven Lief. Ze werd de oogappel van Rames Shaffy met wie ze als het ware een muzikaal huwelijk onderhield. Prijzen kreeg ze ook.

Zo ontving de zangeres meerdere Edisons, een Gouden Harp en platina platen. Maar ook het witte doek was interessant. List vertolkte rollen in verschillende films, zoals To Grab The Ring in 1967, Mysteries in 1977 en in datzelfde jaar ook Een Heel Dun Laagje Goud. Verder stond de zangeres als actrice in de theaters met rollen in de musicals Eindeloos in 1997 en niet te vergeten Piaf in 1999 waarin ze de legendarische Franse zangeres Edith Piaf speelde.

Om haar status te eren werd in 2017 Liesbeth de Musical opgevoerd, een productie waarin naast haar hoogtepunten ook juist alle shit in moest. ‘Anders wordt het saai voor de mensen’ zei ze daarover. En ja, shit had ze zeker. Dat begon al op jonge leeftijd, toen ze als klein meisje een paar jaar doorbracht in een jappenkamp op Nederlands-Indië. Ze verloor haar moeder (die vlak na de bevrijding van dat kamp zelfmoord pleegde) en kwam vervolgens met haar vader naar Nederland.

Door een slechte relatie met haar stiefmoeder werd de zangeres uit huis geplaatst en kwam in een weeshuis terecht, waar ze vervolgens weer werd uitgehaald toen bleek dat er nóg een vader op de wereld rondliep. Hierna werd List ondergebracht bij pleegouders in Haarlem, maar dat was slechts voor een korte periode. De zangeres werd namelijk door haar stiefmoeder op Vlieland, kort na de Tweede Wereldoorlog, achtergelaten omdat een bewoonster van het eiland graag een kind wilde adopteren. Je zou het allemaal maar mee moeten maken.

We kijken liever terug naar de mooie momenten. Zoals in 1985 toen de zangeres een piepjonge Whitney Houston in haar eigen tv-programma te gast had. Ze zongen daar een prachtige tweetalige versie van de List-klassieker Aan De Andere Kant Van De Heuvels. ‘Ik wist toen al dat we met haar talent nog veel van haar zouden horen. Maar op deze manier had ik het natuurlijk niet verwacht’ zei de zangeres toen Houston in 2012 overleed. Het zou toch mooi zijn als de twee legendes elkaar daarboven nu weer zouden tegenkomen.

List is een inspiratie voor velen geweest. Zo hebben verschillende artiesten haar werk in eigen versies naar een jonge generatie overgebracht. Sjors van der Panne samen met Monique Klemann en Elske DeWall in The Passion zijn er een paar voorbeelden van. De zangeres zal niet alleen onder deze, maar ook door veel andere mensen enorm gemist gaan worden. Een ongeëvenaard artieste, zoals Nederland er maar weinig heeft gehad.