Alexandra Burke – The Truth Is

Waardering

5

De carrière van Alexandra Burke kende eind 2008 een succesvolle start toen ze als winnares werd verkozen tijdens de Britse versie van The X Factor. In eigen land scoorde ze in de periode die volgde nog een handvol hits. De single Bad Boys was daarvan één van de grootste en werd ook in ons land goed ontvangen. Helaas zakte Burke’s succes behoorlijk weg toen haar tweede album verscheen en dat zorgde er uiteindelijk voor dat ze zich meer ging richten op andere projecten. Zo speelde ze de hoofdrol in de musicalversie van The Bodyguard en nam deel aan het tv-programma Strictly Come Dancing. Ondanks alles blijft muziek maken Burke’s grootste passie en zegt ze met een nieuw album genaamd The Truth Is nu haar meest persoonlijke werk ooit te hebben gecreëerd.

De zangeres kreeg met haar X Factor-overwinning destijds een platendeal aangeboden bij het label van Simon Cowell, die haar vervolgens liet samenwerken met grote namen uit de business om zo de kans op succes extra te vergroten. Die samenwerkingen leverden een hoop catchy en rete commerciële liedjes op. Pakken we de liedjes van dit album erbij, dan valt ons meteen op dat een commerciële sound een stuk minder aanwezig is. The Truth Is (dat bij het veel kleinere label Decca Records wordt uitgebracht) klinkt in zijn geheel als een matige en vlakkig geproduceerde popplaat zonder toekomstige hitsingles. Alleen het nummer Shadow (dat onlangs als eerste single verscheen) zou het qua sound en potentie nog goed kunnen doen op de radio.

Nummers als All The Things, Summer, Maybe It’s Love, Believe en Without You klinken als saaie producties die op een druilige zondagmiddag zijn opgenomen. In Say We’ll Meet Again probeert Burke haar nieuwe sound naar een hoger niveau te tillen door in duet te gaan met Ronan Keating, maar zodra de ex-Boyzone zanger zijn eerste noten inzet vraag je jezelf meteen af waarom. Keating’s vocalen lijken totaal niet thuis te horen in het liedje. Zonde! Burke, die in 2008 nog best een aardige coverversie van Leonard Cohen’s Hallelujah uitbracht, heeft voor dit album opnieuw een remake van een oud liedje opgenomen, namelijk All I Need van Air & Beth Hirsch. Tja, leuk dat ze hier haar eigen draai aan heeft gegeven, maar na het liedje drie keer te hebben afgespeeld heb je het ook wel weer gehoord. Nee, persoonlijker of niet: de gladde en over-geproduceerde Alexandra van jaren geleden beviel ons veel meer dan deze doorgewinterde zangeres met een gebrek aan creativiteit en een laag budget van haar nieuwe werkgever.