Ariana Grande – Positions

Waardering

7

8

Ariana Grande is een hardwerkende artiest. In de afgelopen twee jaar bracht ze maar liefst drie albums uit (inclusief de soundtrack van bioscoop-flop Charlie’s Angels) en nu dropt ze de vierde. Maar behalve in de studio werkt miss Grande ook hard op andere plekken (lees: de slaapkamer). Op haar nieuwe album Positions raakt Grande maar niet uitgepraat over haar avonturen tussen de lakens.

Shocking voor de fans van het eerste uur is het zeker. De 27-jarige zangeres werd immers bekend door haar rol van de schattige Cat in verschillende Nickelodeon-series. En hoewel Grande al een hele poos echt wel serieus wordt genomen als popartiest, heeft ze nooit echt dat brave en schattige imago van zich af kunnen schudden. In 2015 deed ze een ‘poging tot’, toen ze heel ‘stout’ donuts uit de etalage van een bakkerij ging likken en bracht ze de samenwerking Side To Side met Nicki Minaj uit, waarin ze weinig verhullend  zingt over het niet meer kunnen lopen na een gezellige vrijpartij. Toch is het sindsdien vrij braaf gebleven.

Tot nu. Positions staat stampvol met seksliedjes. Titels van nummers  als 34+35 (even optellen en je snapt ‘m), Nasty en Six Thirty (een dans uit Barbados waarbij vrouwen voorovergebogen ‘swingen’) laten weinig aan de verbeelding over. Nee? Nog niet overtuigd? Dan doen de teksten dat wel. ‘Can you stay up all fight/Well f*ck me ‘til the daylight’, zingt Grande zwoel in 34+35. Of ‘Like this pussy is designed for ya’, laat ze uitdagend weten op Nasty.

Niet alleen de teksten zijn anders dan je van Grande bent gewend, ook de sound maakt een switch. Pophits – zoals kneiters No Tears Left To Cry en Into You – hebben plaatsgemaakt voor rustige r&b-nummers, zoals de titeltrack, het swingende My Hair en Love Language. Het is duidelijk dat Grande zich heeft laten inspireren door de vocals van Mariah Carey, want op de plaat zijn meer whistle notes te horen dan ooit tevoren. Tegelijkertijd heeft de muziek wat weg van artiesten als Summer Walker en Drake. Dat is ook niet vreemd; London on tha Track, die veel samenwerkte met Walker en Drake, heeft een groot deel van Positions geproduceerd.

Een van de hoogtepunten is het laatste liedje van het album. Op pov laat Grande haar hitsige kant even voor wat het is en stelt ze zich kwetsbaar op. ‘I wanna love me the way that you love me/For all of my pretty and for all of my ugly too/I’d love to see me from your point of view’, zingt ze over een bijna slaaplied-melodietje heen, maar wel een met een lekkere, stevige beat eronder.

Op Positions weerklinkt een nieuwe sound van voormalig popprinsses Ariana Grande. Voormalig, want van echte pop is op dit album weinig te horen. Grande is niet alleen geëvolueerd tot hitsige stoeipoes, maar ook tot r&b-diva met een moderne sound, die helemaal hip is in de Amerikaanse charts. Een sound die bovendien perfect bij Grande past.