Beach Bunny – Blame Game

Waardering

7

8

Alhoewel het produceren van muziek voor leadzangeres Lili Trifilio oorspronkelijk begon als een klein slaapkamerprojectje, veranderde dat beeld snel voor de indiepopgroep Beach Bunny, na de release van hun debuutalbum Honeymoon begin vorig jaar. Na het grote succes van hun debuut, was er geen twijfel meer over een muziekcarrière: vol enthousiasme en vastberadenheid dook de band terug de studio in en na nog geen week opnemen was hun ep Blame Game klaar.

Waar Honeymoon een vertaling was van beginnende relaties, de ‘honeymoon phase’ en de ups en downs die daarbij komen kijken, is Blame Game minder rooskleurig. In deze plaat richt Beach Bunny zich meer op foute mannen en hun mannelijkheid, seksisme en de emotionele spanning van onbetrouwbare relaties.

Met Honeymoon had Beach Bunny de smaak goed te pakken en die lijn zetten ze op Blame Game direct door met de openingstrack Good Girl (Don’t Get Used). In dit fantastische nummer worden foute mannen flink aangepakt door Trifilio. De frontvrouw wijst ze op hun fouten door op een kleinerende manier tegen ze te praten. Ze toont met woorden zoals ‘If you adore me, why do you ignore me?’ en ‘I’m tired of dumb boy talk’ dat ze klaar is met het respectloze gedrag en voor zichzelf opkomt. Zelf zegt Trifilio over Good Girl (Don’t Get Used),Als veteraan in het omgaan met emotioneel instabiele mensen, wilde ik een brutaal nummer maken dat foute mannen wijst op hun daden, door tegen ze te praten alsof ze kleine kinderen zijn. Daarmee wil ik laten zien dat slechte communicatieve vaardigheden en hersenspelletjes erg onvolwassen zijn’. Nou, dat is aardig gelukt. Trifilio is niet bang om haar mening te delen en dat blijkt uit haar songteksten.

Zo doet ze dit ook in Love Sick en de titeltrack Blame Game, door een kwetsbare kant van zichzelf te laten zien onder begeleiding van de rest van de band. De frustratie en het verdriet zijn niet alleen terug te horen in de pop-rockmelodieën van het nummer, maar ook in de ontroerende en gekwetste stem van de leadzangeres. Hoewel de extreme upbeat instrumentalen in de track niet gelijk aansluiten op die sombere gevoelens en moeilijk bespreekbare onderwerpen, is het toch hoorbaar waar Blame Game om draait.

Voor de bescheiden dertien minuten durende speelduur van de ep, toont Blame Game echt wat de kracht van goede songwriting kan doen met muziek. Met dat talent is het niet verbazingwekkend dat alle nummers van deze plaat zo perfect samengaan. Dat Beach Bunny nu al het vermogen heeft om zulke pakkende en goed geproduceerde muziek weet te maken, zegt heel veel. Blame Game is een geweldig goede ep en een uitstekend vervolg op Honeymoon. Als dit het begin is, staat muziekfans in de toekomst nog een hoop te wachten.