Boogie Monster – Overnight

Waardering

7

8

8

8

Boogie Monster komt uit Deventer en heeft als jonge band al een behoorlijke fanschare in het oosten van het land opgebouwd. Met debuutalbum Overnight proberen ze nu ook in de rest van Nederland meer bekendheid te verkrijgen.

Als voorprogramma van DeWolff maakte Boogie Monster indruk op DeWolff-zanger en gitarist Pablo van de Poel. Hij nodigde de Deventenaren daarom eind 2019 uit om in zijn Electrosaurus Southern Sound Studio in Utrecht hun album op te nemen. Naast Van de Poel zelf kregen ze daarbij hulp van broer Luka van de Poel op percussie, The Grand East-mondharmonicaspeler Arthur Akkermans en de blazerssectie van het Broken Brass Ensemble. Boogie Monster was daarna klaar om Nederland te veroveren, totdat in hun eigen woorden ‘een zekere wereldwijde crisis roet in het eten gooide’, waardoor de release en de bijbehorende releaseshow meerdere keren moest worden uitgesteld. Als beginnende band is dat natuurlijk een behoorlijke streep door de rekening, maar ze bleven positief en nu is dan eindelijk hun tijd aangebroken.

Het album start met Light Of Day, waarin de Broken Brass-blazers direct een belangrijke rol hebben. Het swingt de pan uit en alle instrumenten vullen elkaar perfect aan. Iedereen krijgt de kans om zijn steentje bij te dragen aan het solide geheel. Het klinkt alsof ze al decennia muziek met elkaar maken. Light Of Day is daarmee een steady openingsnummer dat goed weergeeft dat soul, funk en blues in het DNA van de heren zit. Overnight gaat verder met Movin’ On dat de eerste single en daarmee voor velen de eerste kennismaking met Boogie Monster was. Het Hammondorgel van Henk Hulzebosch en de drums van Beinte Groen vormen de basis van dit bluesnummer. Het is echter aan gitarist Jim Zwinselman om Movin’ On naar een hoger niveau te tillen en dat doet hij met verve.

Van de energie van Movin’ On gaat het over in de relaxte sound van Wonder Why waarin de zang van Nolle Groen centraal staat. Wederom met een mooie solo van Zwinselman en ook de saxofoon mag in de spotlight meeblazen. Met I Can’t Stand It neemt Boogie Monster de luisteraar terug naar het einde van de jaren zestig toen rockbands als Chicago en Blood, Sweat & Tears hun muziek gingen combineren met jazz en soul. Band en blazers zetten de juiste sfeer neer, zoals ze dat ook doen op het funky Runaway waarin de saxofoon de hoofdrol mag spelen. Een van de hoogtepunten van Overnight is Won’t Be Your Maybe dat meer richting de popmuziek gaat. Swingende pop welteverstaan, want waarom zou je anders het Broken Brass Ensemble uitnodigen?

Van een veelbelovend debuut kan zeker worden gesproken. Overnight is in de studio in een werfkelder van de Utrechtse Oudegracht analoog en grotendeels live opgenomen en dat is te horen. De muzikanten zijn goed op elkaar ingespeeld en de spelvreugde spat er vanaf. Boogie Monster is klaar voor de toekomst. Deventer mag trots zijn dat deze talentvolle band uit de Koekstad komt.