BTS – BE

bts - be albumcover

7

De immense populariteit van de hitsingle Dynamite is vast niemand ontgaan. Meer dan zeshonderd miljoen weergaven voor een muziekvideo is een gigantische prestatie. De Koreaanse popgroep BTS is een waar fenomeen; iets wat ze met hun nieuwe album BE nogmaals bevestigen.

BE is een gelikt plaatje vol interessante popnummers. Het album laat op een goede manier de kracht van de groep zien en de variatie aan muziek die zij produceren. De songs variëren van rustig en lief tot lekkere uptempo dansnummers. BTS heeft dan ook een grote range aan muzikaal talent.

De plaat opent met de nieuwste single Life Goes On. Dit is een lief lied dat gaat over de pandemie, hoe zwaar het soms is geweest, maar dat het leven desondanks gewoon doorgaat. Niet alleen is dit het thema van dit nummer, maar ook het thema van het album in zijn geheel. BE is een ratjetoe aan verschillende stijlen muziek waardoor de songs niet geweldig bij elkaar passen. Die connectie mis je. Toch is het interessant om de verschillende dingen te horen. Zo komt in Blue & Grey de soulachtige diepe stem van zanger V goed naar voren, terwijl Dis-ease de kracht van de rappers laat zien.

Het album is in het midden opgebroken met Skit. Dit is een dialoog die de mannen met elkaar voeren. Skit is vast heel diep of juist grappig. Alleen je hebt er weinig aan als je het niet verstaat en daardoor verliest het zijn waarde. Hierdoor kom je uit de fijne flow van de plaat. Gelukkig volgen na deze onderbreking Telepathy en Dis-ease. Twee zeer catchy en uptempo songs waardoor je lekker wilt dansen. Het is de rap in deze liedjes die ervoor zorgt dat het album keer op keer vernieuwend en interessant klinkt.

BE van BTS eindigt met Stay en de banger Dynamite. Stay is geen bijzonder liedje, maar klinkt waarschijnlijk geweldig tijdens een concert wanneer dit met het publiek wordt gezongen. Het is duidelijk dat dit nummer daarvoor geschreven is. Dynamite komt inmiddels misschien je neus uit, maar het valt niet te ontkennen dat dit lied lang blijft hangen. Je wordt er geheid vrolijker van.

Helaas is BE ook een zeer kort album waardoor je maar weinig van de mannen te horen krijgt. Binnen de kortste keren is het afgelopen en blijf je achter met een incompleet gevoel. BTS kennende krijgt het album een extensie zoals ze ook bij vorige albums Love Yourself en Map of the Soul hebben gedaan. Daar hopen we maar op.