Cordae – From A Birds Eye View

Waardering

7

6

7

7

Cordae, voorheen bekend als YBN Cordae, wordt al een tijd gezien als een van de meeste talentvolle nieuwkomers in de hiphop-scene. Hij werd in eerste instantie vooral geassocieerd met het hiphopcollectief YBN, maar terwijl deze groep steeds minder relevant lijkt te worden, heeft Cordae snel naam voor zichzelf weten te maken. De verwachtingen die de afgelopen vier jaar rond Cordae zijn ontstaan, hebben de lat hoog gelegd voor zijn tweede album: From A Birds Eye View.

From A Birds Eye View toont vanaf de startblokken al veel potentie. In Shiloh’s Intro rapt een vriend uit Cordae’s kindertijd door de gevangenistelefoon een introductie voor wat we de komende twaalf nummers (én twee bonustracks) gaan horen. In het hierop volgende Jean-Michel rapt Cordae in één lange verse door middel van pakkende teksten over zelfkritiek, zijn persoonlijke doelen en de honger naar macht die hij in zijn dagelijks leven tegenkomt. Wat meteen opvalt is dat Cordae een ietwat ongebruikelijke stem heeft voor hip-hop; hij klinkt nog erg jeugdig en rapt met een merkbare lisp. Hij heeft dit echter compleet eigen gemaakt. Zijn onmiskenbare charisma maakt het moeilijk om niet te geloven in wat Cordae in zijn nummers predikt.

Wat ook opvalt is de productie op From A Birds Eye View. Cordae maakt veel en succesvol gebruik van soulsamples die geweldig voor zijn stem werken. De productie is op sommige nummers wat simpeler dan op andere, maar over het algemeen is dit één van de sterkste punten van het album. Ook wordt duidelijk dat Cordae een oor heeft voor een pakkend refrein en hij schroomt niet om deze zelf te zingen.

Hoewel Cordae nog relatief jong is, wordt duidelijk dat hij zijn nummers niet opvult met nietszeggende teksten. Zo rapt hij op Momma’s Hood over het overlijden van één van zijn beste vrienden. Op Champagne Glasses gaat het over hoe zijn succes niet de voldoening heeft gebracht waar hij op had gehoopt: I’m just sittin’ full of pain as I’m tourin’ the country, thought the stress-free life was gon’ come with the money.’ From A Bird’s Eye View eindigt met Westlake High. Een hoogtepunt op het album, met wellicht de beste productie tot nu toe. Cordae brengt zijn hiphopinvloeden duidelijk naar voren, aangezien de tweede helft van dit nummer veel weg heeft van Kanye’s Last Call. Cordae spreekt hier de luisteraar direct toe en knoopt zo een bevredigend einde aan zijn tweede album.

Met From A Birds Eye View is er weinig dat écht teleurstelt, maar ook weinig dat écht imponeert. Op een groot deel van de nummers rapt Cordae dat hij tot één van de grootheden van de rapgame moet behoren, maar de Amerikaan heeft tot nu toe weinig uitgebracht wat deze beweringen ondersteunt. Veel van zijn nummers klinken als kopieën van zijn idolen. Zijn teksten zijn gevat en doordacht, gerapt met genoeg bravoure en vaardigheid om onder de indruk te zijn. Toch klinkt het of Cordae nog niet datgene heeft gevonden wat hem doet uitblinken in de hiphopscene.

De hoge verwachtingen die rond Cordae zijn ontstaan hebben hem in een lastig parket gebracht. Hoewel zijn talent doorschijnt in bijna elk nummer op From A Birds Eye View, maakt Cordae de verwachtingen niet compleet waar. Voor iedere liefhebber van het genre zal echter zeker wat te vinden zijn om van te genieten, van de productie tot Cordae’s teksten.