Eminem – Marshall Mathers LP2

Waardering

7

“Guess who’s back, back again”. Niemand minder dan Eminem is terug met een nieuw album. Zijn nieuwe album heet MMLP2. Oftewel Marshall Mathers LP2. Een soort gevolg op de eerste versie ervan. Houd je hart vast want naast een hoop gescheld dreigt de ”Rap God” weer met het voorgoed stoppen met rappen. Zo vermoord hij in de openingstrack Eminem en zijn alter ego Slim Shady zonder Pardon.

Daar zit echter wel een tweede verhaal achter. Op de eerste Marshall Mathers Lp staat het nummer Stan dat gaat over een doorgedraaide fan die zelfmoord pleegt. In het openingsnummer ”Bad Guy” wil Stans’ kleine broertje, Matthew Mitchell, wraak voor zijn dood. Zijn manier van wraak nemen? Slim Shady en Eminem doden. Maar is Matthew Mitchell niet gewoon een alias voor Marshall Mathers?

Eminem is geboren in Missouri en is opgegroeid in Detroit. Hij is opgegroeid in armoede en zijn vader was vanaf het begin afwezig en zoals de hele wereld op zijn platen heeft kunnen horen was zijn moeder ook niet echt een lieverdje. Als kind werd Marshall geïnspireerd door rappers zoals Ice T , LL Cool J en The Beastie boys. Zijn eerste twee albums flopte echter en wilde het maar niet lukken om succesvol te worden. Totdat niemand minder dan Dr. Dre een demo hoorde van de jonge rapper en besloot met hem in zee te gaan, tot aan het heden heeft hij ieder Eminem album geproduceerd of mede geproduceerd. Opmerkelijker is de keuze om Rick Rubin als producer te betrekken, maar daar kom ik later op terug.

Voordat ik de muziek op het album gaan bespreken wil ik het eerste hebben over cover – art en daarmee ook meteen over de algehele lading van het album. Op de cover van het album is namelijk dezelfde vervallen woning te zien als op de cover van de eerste Marshall Mathers Lp. Het huis is vergelijkbaar met het huis waar hij zelf in is opgegroeid, beter gezegd het staat symbool voor zijn slechte jeugd. De tagline luid ; ”welcome home, For the last time”. Het is duidelijk de bedoeling om iets achter zich te laten.

Dus , Rick Rubin als producer. Rick Rubin kennen we als de man die een band of artiest weer nieuw leven inblaast na een minder creatieve periode, dus wat doet deze man bij Eminem? . Hij produceerde Johnny Cash, Red Hot Chili Peppers, The Beastie Boys en U2. Hij staat bekend om het uiterste te halen uit zijn artiesten en ze zover te krijgen om hun horizon te verbreden. En ik moet zeggen dat dit ook bij Eminem is gelukt. invloeden van Rock en Free jazz verwacht je toch niet snel tegen te komen op een Eminem album. Het nummer Berzerk bevat zelfs een sample van Led Zeppelin.

Nu dan over de muziek, want met de openingstrack ”Bad Guy” weten we meteen weer wat we hebben moeten missen. Een Eminem die kritiek voert op de hele wereld en zichzelf daarbij gelukkig niet ontziet, sterker nog hij is centrum van de kritiek. Eminem , Slim Shady er komen zelfs oude stukken tekst voorbij waar hij nu commentaar op voert. Na meerdere keren zijn uittreden uit de muziekwereld aan te kondigen zien we hem iedere keer terug. In het nummer 25 to life , dat op Recovery staat heeft het hij zelfs over het scheiden van hiphop. En ja, nu kondigt hij weer aan te stoppen. Ik stel voor om het niet al te serieus te nemen;

So before you rest your case. Better make sure you’re packing a wallop. So one last time, I’m back Before it fades into black and it’s all over. Behold the final chapter in the saga.

Eminem heeft ooit verklaard dat zijn muziek de enige uitlaatklep is voor zijn woede, en dat is altijd te horen geweest en ook nu weer te horen. Een voorbeeld? ”My life would be so much better , if you would just drop dead. I hope you go into cardiac arrest when you hear this song” Tekstueel gezien verschilt het album niet veel van de voorgaande. We krijgen wederom te horen over zijn problemen met zijn ouders en jeugdtrauma’s en de ontrouw van zijn ex – vrouw. Een Eminem die boos is op de hele wereld. Muzikaal gezien onderscheidt dit album zich wel van de voorgaande. Waar de eerste albums bijna cartoonachtig waren neemt dat een wending bij Relapse waar de muziek veel duisterder en rauwer word. Bij dit album is er duidelijk een zoektocht gaande geweest naar een ander geluid. En dat is gelukt. Invloeden van Free jazz bij het nummer ‘Rhyme Or Reason’ met een swingende beat. Rockinvloeden in Berzerk en Survival die bijna doet denken aan hardrock. Bij Rap god en Monster Ft Rihanna is er dance/house beat te horen. Hier ben ik zelf minder of te spreken , maar de originaliteit moet geprezen worden. Grenzen zijn in ieder geval opgezocht. Men is niet bang geweest op onbegaan gebied te verkennen en hiphop te mixen met free jazz, rock , house of zelfs een romantisch geluid. Kortom ; Qua teksten een beetje teleurstellend, maar muzikaal erg veelbelovend. Nu maar hopen dat de Rap God het hier niet bij laat.

Luister zelf!