IDK – USEE4YOURSELF

Waardering

7

8

Wanneer een rapper voor IDK – kort voor I don’t know – als alias kiest, verwacht je een soort onverschilligheid. In de naam zit niet veel moeite, dus hoe weinig moeite zou er dan wel niet in de muziek gestoken worden? Zijn naam blijkt een rookgordijn. IDK weet precies waarmee hij bezig is. Zonder label probeert hij met zijn eigen beats de top te bestormen en USEE4YOURSELF is het ultieme bewijs dat het een kwestie van tijd is voordat hij hier definitief terecht komt.

Over zijn plan om de top te bestormen zegt IDK tegen NME: ’In de gevangenis bedacht ik een plan om rapper te worden, zette ik het op papier en nu voer ik het uit.’ Een onderdeel van zijn plan blijkt de huidige top uit te dagen door een rondje verbaal te sparren. Young Thug en Offset tonen zich geduchte tegenstanders. Op de singles PradadaBang en Shoot My Shot laat IDK zien een ware trapper in zich te hebben, die niet vies is van een beetje opscheppen.

Ook in het gezelschap van grote namen MF DOOM, Jay Electronica en Westside Gunn weet IDK gemakkelijk overeind te blijven. Zingend en rappend staat hij op de track Red geen seconde in de schaduw van deze artiesten, iets dat niet veel andere rappers hem na kunnen zeggen. Dit alles ook nog eens op een eigen productie: het absolute hoogtepunt van het USEE4YOURSELF.

Als een rapper over zijn eigen beats rapt, kan je natuurlijk maar aan een andere rapper denken: Kanye West. Dit is bij IDK uiteraard ook het geval. Het gaat bij hem alleen iets verder dan rappen over zijn eigen beats. Zijn stem klink ook nog eens als een directe kopie van de jonge Kanye.  Hier kan hij natuurlijk niet veel aan doen. Op Hey Auntie gaat IDK echter ook nog eens aan de haal met een beat die wel heel erg geïnspireerd lijkt door de Late Registration-track Addiction. Niet gek dus dat hij ooit op het punt stond een contract te tekenen bij Kanye’s toenmalige label. Een voorstel dat IDK toch besloot af te wijzen.

Achteraf gezien een perfecte keuze. De rapper uit Maryland kan het namelijk allemaal zelf: produceren, rappen en zingen wordt op topniveau gedaan. Op USEE4YOURSELF toont IDK zich zowel sonisch als thematisch een creatieve duizendpoot, die niet bang is om zich bloot te geven en in staat is de aandacht zeventien tracks lang vast te houden. Op 1995 durft hij rake teksten als ‘What’s love?? I say, “IDK,” that means I don’t know’ te laten horen over zijn liefdeloze familie. Op het tussendoortje Temporary Love strooit IDK met hoge noten die je niet direct van hem zou verwachten.

USEE4YOURSELF eindigt bijna therapeutisch. Op een mellow beat horen we IDK tegen zijn moeder in de vorm van een voicemail zeggen: ‘I’m not mad at you and I’m okay with some of the things we’ve been through, you know?’ Broodnodige woorden na alle pijn die wordt beschreven op 1995 en Hey Auntie. Een vergevingsgezinde rapper voelt als een frisse wind. Zo blijkt de cirkel, die je langs trap, ballads en zelfs een dancenummer brengt, voor IDK rond. Als hij ook nog een banger zoals 24 van zijn debuutalbum Is He Real? had toegevoegd, was de cirkel volmaakt geweest.