Jamie Lidell – Building A Beginning

Waardering

8

7

8

Met Building A Beginning kan Jamie Lidell opnieuw de harten veroveren van soulliefhebbers die hij de afgelopen tien jaar was kwijtgeraakt. Minder vernieuwend misschien, maar wie maakt dat wat uit als je liedjes hoort die regelrecht gezongen hadden kunnen worden door Stevie Wonder?

De meeste mensen zullen Jamie Lidell kennen van zijn hits Multiply of Another Day, die ondertussen al zo’n tien jaar oud zijn. Lidell heeft verrassend genoeg altijd onder contract gestaan bij Warp Records, het invloedrijke Engelse electronicalabel. Voorzichtig kunnen we wel stellen dat de laatste twee albums het product waren van deze vernieuwende, elektronische omgeving. Echt populair werden ze niet. De zanger leek in deze jaren niet helemaal op de juiste plaats, in verwarring over wat hij precies wilde doen en wie hij wilde zijn als een artiest. Dat kan het subjectieve oordeel zijn van een soulliefhebber die liever heeft dat er niet al teveel elektronica komt kijken bij soul, maar het manifesteerde zich ook in mentale problemen bij Lidell zelf.

Die strijd is gestreden. Voor Building A Beginning verzamelde Lidell een keur aan studio- en live-artiesten die met goed recht een supergroep vormen, hoewel het mensen zijn die altijd opereren in de schaduw van andere soloartiesten (zoals D’Angelo en Chaka Kahn). Hij verhuisde naar de Verenigde Staten en richtte zijn eigen label Jajulin Records op. Het lijkt erop dat hij nu precies kan doen wat hij altijd al wilde, maar dat is een onnodige veeg uit de pan naar Warp, waar de zanger naar eigen zeggen altijd voldoende vrijheid kreeg. Lidell’s terugkeer naar soul is eerder te danken aan ingrijpende gebeurtenissen in zijn persoonlijke leven.

De belangrijkste ontwikkeling is de geboorte van zijn zoon Julian, die verantwoordelijk is voor de lichte en optimistische toon van het album. Lidell nam zelfs een speciaal nummer op voor zijn nieuwgeborene (Julian), waarin hij liefdevol zingt: ‘Now you’re here and life’s a dream/You’re the only reality worth understanding.’ Zo’n lofrede aan een kind, waar zagen we dat ook alweer eerder? Bij Stevie Wonder (Isn’t She Lovely?) natuurlijk. De parallellen zijn duidelijk: niet alleen lijkt Lidell’s stem meer dan ooit op die van Wonder, maar zijn liedjes zouden potentieel ook door de grootheid gemaakt kunnen zijn. Dat klinkt als akelig veel eer, maar een aantal nummers verdienen dat echt wel, zoals Walk Right Back. Overigens lijkt de opening van dit nummer grappig veel op die van Lianne La Havas’ Unstoppable. Niet vreemd, aangezien de twee veel samenwerkten de afgelopen jaren.

Maar het zijn niet alleen de Stevie-like nummers die de aandacht trekken. Een liedje als Find It Hard to Say is echte neo-soul, met zijn r&b-beat, typische bas en een groot Maxwell-gevoel. Motionless is een gospelnummer, waarbij vermoedelijk niemand de neiging kan onderdrukken om met gevoel voor drama het refrein mee te zingen. Op How Did I Live Before Your Love introduceert Lidell dan nog een reggae-sound, en daarmee is de variatie compleet.

Hoewel de liedjes op Building A Beginning niet het hitpotentieel hebben van een nummer als Multiply, zijn liefhebbers van Lidell’s eerste album(s) ongetwijfeld dol op dit nieuwe werk. Hoewel Lidell op sommige momenten misschien een beetje corny overkomt (I Live to Make You Smile – alleen de titel al), maakt hij dat ruim goed met tal van catchy, maar soms ook serieuze, reflectieve nummers. Dit album zal, in tegenstelling tot vorige creaties, ook live weer volle zalen trekken.