Joyce Wrice – Overgrown

Waardering

7

8

Joyce Wrice is een uit San Diego afkomstige multi-getalenteerde zangeres die er goed in is geslaagd om haar naam op te bouwen in de muziekindustrie. Op het podium wordt ze zelfs een krachtpatser en een echte doorzetter genoemd. Zo besloot de zangeres te verhuizen van Orange County naar Los Angeles en maakte ze de overgang van een YouTube-coverzangeres naar een soloartiest met haar eigen muziek. Vroege fans vingen een glimp op van Wrice’s soulvolle niche op haar ep’s Stay Around en Good Morning. Nu is ze klaar voor de volgende stap en brengt de snel opkomende 28-jarige r&b-zangeres en songwriter Joyce Wrice haar debuutalbum Overgrown uit.

Dit nadat ze de afgelopen jaren meerdere soloreleases heeft uitgebracht, waaronder haar eerste commerciële singlerelease Ain’t No Need in 2015 en haar daaropvolgende best beluisterde r&b-hits Do You Love Me en That’s On You. De plaat is uitvoerend geproduceerd door de met een Grammy bekroonde producer D’Mile. Hij heeft onder meer samen gewerkt met andere soulartiesten zoals H.E.R., Lucky Daye, Victoria Monet en India Shawn.

Terwijl de zangeres dicht bij zichzelf blijft, laat ze met haar indrukwekkende vocale bereik en unieke songwriting-vaardigheden op Overgrown een nieuwe kant zien. Van het vrolijke opvallende Falling in Love (featuring Lucky Daye), waar moderne r&b-instrumentalen te horen zijn, naar de soepele en zelfverzekerde soultrack Addicted, waar Wrice haar gevoelens in uit, tot aan een wat meer relaxte sfeer in Must Be Nice (featuring Masego). Samen met klassieke moderne r&b-geluiden en haar interesse in de old school muziek, vat Wrice r&b-muziek uit de jaren ‘90 en begin 2000 voor de tegenwoordige en toekomstige generatie perfect samen. Dit doet ze vooral in haar nieuwste omgedraaide versie van de vroegere klassieke r&b-soul single They Don’t Know van Jon B’s, genaamd So So Sick. Een krachtig, vrolijk nummer over de bitterzoete realiteit van een egocentrische ex die haar tijd en liefde nooit waardeerde. Haar vermogen om r&b-muziek uit de jaren ‘90 en begin 2000 in haar geluid op te nemen, en tegelijkertijd vernieuwend en verfrissend te zijn, is verbluffend. Eerder bekend om haar zoete teksten en aparte toon, levert Wrice een meer volwassen en zelfverzekerd geluid in Overgrown.

Tijdens een toevallige ontmoeting met multi-instrumentalist en productie-extraordinaire D’Mile herontdekte Wrice haar geluid. Daarbij besloot ze prioriteit te geven aan haar eigenwaarde en bedacht Wrice in 2018 een plan voor haar doorbraakalbum. ‘Ik realiseerde me dat ik energieke platen wilde maken, waarop ik alleen ben met de piano. Overgrown is wat ik wilde. Het heeft geen structuur. Het is onorthodox voor de “formule” van hoe muziek zou moeten zijn’, deelt Wrice in een online-interview. Het titelnummer Overgrown, een opvallende pianoballad, werd gemaakt door de singer-songwriter en de producer Mack Keane. Het belichaamt Wrice’s angsten tijdens haar reis als muzikant. Voor mij, mijn tuin, mijn emoties, mijn gedachten, ze zijn allemaal vol met een verscheidenheid aan kleurrijke bloemen, maar ze werden overspoeld door onkruid. Mijn tuin was overwoekerd en moest worden onderhouden’, deelde Wrice. ‘Door voor die tuin te zorgen, kon ik bloeien, de beste versie van mezelf worden en mijn verhaal delen.’

Na jaren van indrukwekkende gastrollen en solosingles te hebben afgeleverd, heeft Wrice nu eindelijk de wereld vereerd met haar debuutalbum. Overgrown heeft de potentie om een ​​van de betere r&b-platen van dit jaar te worden, dankzij het unieke talent dat Wrice omringt om meerdere indrukmakende r&b-nummers uit te brengen in een modern jasje. Zij is de toekomst van r&b.